Med Coachen i mobilen

Jämförande test: Träningsappar

Att träna med mobilen är inget nytt, men hur har det utvecklats de senaste åren och måste det vara en renodlad träningsapp? Vi kollade vilken app som ger dig mest träning för pengarna.

Publicerad:

7 apr 2017 - 09:35

Uppdaterad:

7 apr 2017 - 09:35

Det är ungefär vartannat år vi tittar närmare på träningsappar, eller löparappar, eller vad du nu känner för att kalla dem. Mycket har hänt under åren som begreppet funnits, men fortfarande handlar det i grunden om att, ofta med hjälp av telefonens GPS, mäta din löparrunda eller något annats slags träningspass. Anledningen till det kan variera såklart, med allt från att du bara vill veta om veckans löppass låg på samma som förra, via möjligheten att skryta på Facebook och vidare till att logga allt kring din hälsa av både medicinska och idrottsmässiga skäl. 

Det här har hängt med i utvecklingen i lite olika vågor under åren. Tidigare handlade det mycket om att suga in så mycket information som möjligt i en app, som utöver att logga löprundan skulle bli din hälsocentral. Numera har den trenden avtagit och fokus ligger istället mot själva träningen och att du både ska motiveras att träna och få guidning och coachning till att göra bättre ifrån dig. 

Hälsocentral-tanken finns fortfarande i världen, men det sköts istället av fristående appar som plockar in data från träningsapparna, sömnloggarna eller kaloriräknarapparna. Träningsapparna fokuserar istället mer på just det de gör bra, nämligen träning.

Spelifiering

Samtidigt har vi valt att ta in två udda fåglar i sammanhanget som visar på en del som vuxit under åren och som, på ett sätt, exploderade i somras med Pokémon Go. Fenomenet kallas gamifications, eller spelifiering om vi skulle översätta det. Som ett sätt att öka motivationen maskeras träningen som ett spel eller en interaktiv historia på olika sätt. Medan Pokémon Go är ett renodlat spel som bara på väldigt få och väldigt enkla sätt loggar hur mycket du rört på dig kräver det fortfarande att du just rör på dig för att få ut något av spelet. Runbit och Zombies, Run! som vi har med här är mer inriktade på just motionen, men är upplagda på ett lite annorlunda sätt än sina mer renodlade träningskollegor.

En annan sak som hänt nästan alla (renodlade åtminstone) träningsappar är att de numera ägs av klädföretag. Asics har köpt upp Runkeeper, Adidas äger Runtastic och Under Armour har knaprat i sig såväl Mapmyfitness och Endomondo som kaloriräknarappen Myfitnesspal. Anledningen är ganska enkel. Att skapa märkeslojalitet genom att koppla samman kläderna med apparna som används under träningen och därmed öka försäljningen av kläderna. En annan vinkel är såklart att respektive klädmärke och dess produkter dyker upp i appen här och där, vilket såklart kan locka nya kunder. Hittills har dock uppköpen inte påverkat funktionerna i apparna nämnvärt.

Runkeeper

På många sätt den träningsapp som mer eller mindre “alltid funnits där” då det är en av de äldsta. Runkeeper är också den app som genomgått störst förändringar under åren och som numera har landat i träning och motivation som vi nämnde i inledningen.

Sedan sist har appen fått ett rejält ansiktslyft och åtminstone huvudsidan för träning känns riktigt lättnavigerad. En lite lustig detalj här är att du förutsätts använda Spotify om du vill lyssna på musik, för det enda som händer när vi trycker på musikknappen är att vi kastas iväg till Spotifys app.

Runkeeper har även blivit betydligt bättre på den sociala biten, främst genom möjligheten att skapa utmaningar mot dina vänner. Utmaningen är uppbyggd lite som ett grupprum där såväl aktiviteter som chatt finns inbyggt.

Premiumfunktionen, döpt till Runkeeper Go, är förhållandevis dyr på månadsbasis, men en av de billigare om du betalar per år. Här får du betydligt mer data kring dina pass och även möjligheten att både starta en färdig träningsplan eller, rätt förvirrat, skapa din egen. Samtliga träningsplaner är dock enbart anpassade för löpning (vilket du å andra sidan kanske märker på appens namn). 

Även om Runkeeper har genomgått en stor förändring sedan sist har appen och inriktningen blivit betydligt enklare och mer lättanvänd än tidigare.

+
Kul gruppfunktion
Hyfsat lättanvänd

-
Enbart Spotifymusik

Nike+ Run Club

Antingen köper du upp färdiga appar, eller så har du redan flera års erfarenhet av att utveckla hård- och mjukvara inom området. Nike tillhör det senare och kör idag, efter många tidigare försök, på apparna Nike+ Run Club och Training Club. Det senare riktar in sig mer till aerobics och styrketräning, medan Run Club kör just löpning. 

Det är också löpning som är den enda sporten du kan välja här. Inte ens i efterhand kan du ändra till något annat.

Avsaknaden av träningsformer och ett i allmänhet rätt rent och snyggt gränssnitt gör det här till den överlägset enklaste appen att använda. Mest för att det inte finns så många grejer att visa helt enkelt. Men när det kommer till funktioner för löpning finns ändå rätt mycket av vad vi kan önska oss där. Coachrösten är tillräckligt peppande, tidtagningen pausas när du fastnar vid ett rödlyse och om du vill kan du koppla till ett pulsband.

Vad som är helt klart bäst är att appen är helt gratis att använda. Även de väldigt dynamiskt skapade träningsplanerna (som kombinerar löpning med Run Club och träning med Training Club) är gratis att använda, vilket är ett riktigt stort plus.

Däremot känns den sociala biten lite efter. Du kan lägga till vänner i appen, men utöver att de kan gratulera dig till ett bra träningspass kan du liksom inte göra något med dem.

För att vara helt gratis och inriktat mot en enda sport gör dock Nike+ Run Club egentligen allt vi kan vänta oss av en gratisapp. Fast vi kommer aldrig begripa Nikefuel, som är företagets värdemätare istället för exempelvis steg eller brända kalorier.

+
Gratis
Lättnavigerad
Gratis träningsprogram

-
Endast löpning
Svag social del

Endomondo

Danska Endomondo har vunnit våra två senaste tester av träningsappar, mycket tack vare att gränssnittet lyckats få in mängder med funktioner på ett överskådligt sätt. Sedan sist har de hunnit bli uppköpta av Under Armour, vilket har gjort att en del funktioner lånats ut till andra appar hos företaget. Däremot har det till synes inte kommit in speciellt mycket från dem till Endomondos gränssnitt.

Även här har trenden gått mot att lämpa över “allt det andra” till appar som är bättre lämpade för ändamålet. Det i sig har gjort att appen blivit något mer lättmanövrerad, men samtidigt har det egentligen inte hänt så mycket på två år. Det är lite grafiskt putsat mot det modernare hållet, men uppbyggnaden är densamma. Samtidigt kan vi konstatera att det Endomondo gjorde för två år sen fungerar rätt bra även idag. Det enda som kan kännas lite förvirrande är att det finns två poster (med olika ikoner förvisso) med namnet Utmaningar i menyn.

Det handlar såklart om globala utmaningar, skapade av Endomondo och dess sponsorer, och utmaningar vänner emellan. Men de hade gärna fått heta olika saker. Just hanteringen av vänner och utmaningarna där ser på många sätt ut som sist, men är fortfarande definitivt en av de enklaste att komma igång med och administrera.

Träningsplanerna, även här bara för löpning, baseras på de data du redan har i appen (om du har några, men det är inget måste). Något som borde vara standard för alla såna här funktioner, men som ändå rätt få använder sig av. Det är även föredömligt enkelt att hitta rundor andra sprungit, perfekt om du är i en ny stad och inte har koll på området.

I allmänhet sköter sig Endomondo riktigt bra fortfarande, särskilt med den sociala biten. Uppkoppling mot sensorer och klockor ligger fortfarande på bra nivå, men vi är ändå lite besvikna över att det inte hänt så mycket nytt med appen sedan sist.

+
Bra utmaningsfunktion
Smart träningsplan
Bra gränssnitt

-
Få nyheter sen sist

Mapmyfitness

Är du en sån där som hoppar runt lite mellan olika sporter är Mapmyfitness helt klart din grej. När vi skulle räkna antal antal sporter som gick att logga med appen tröttnade vi när vi började närma oss 200 stycken och då var det ändå en bit kvar till slutet. Vill du vara den som är den kan du logga separata övningar på gymmet om du vill. Vansinne helt enkelt.

I allmänhet är Mapmyfitness väldigt mycket amerikansk “extra allt” och så har den egentligen alltid varit. Mapmyfitness i sig finns i gratis- och betalversion (skippa betalversionen, premiumabonnemanget sköter den biten också) och sedan finns det en hel armé med Mapmyprecisvadsomhelst-appar (ja, även Mapmydogwalk). Det är även väldigt tydligt skyltat med vilka andra appar, tjänster och enheter du kan koppla in och du kan även logga hur länge du använt dina löparskor och cykeldäck. Det är helt enkelt väldigt mycket, precis överallt. Då hjälper det egentligen inte att appen är förvånansvärt lättöverskådlig, för även om du hittar det du ska är det en av tusen grejer på det området.

Det gör mapmyfitness till en av få kvarvarande “göra allt”-appar. Vilket är lite lustigt eftersom Under Armour själva gör appen Record, som ska vara just samlingsappen för allt sånt.

Här finns dock det mesta du kan önska dig, såklart. Sensorer, aktiviteter, utmaningar mot vänner och så vidare. Ganska få av delarna känns däremot lika slipade som hos andra aktörer, även om funktionerna finns.

Vill du ha fullständiga motsatsen till Nikes app och verkligen ha med allt är Mapmyfitness ett bra alternativ. Men om du inte tillhör skaran som hoppar mellan ett par dussin olika sporter konstant kan det lätt kännas lite övermäktigt och förvirrande.

+
Många aktiviteter
Många funktioner

-
Förvirrande mycket i appen

Runtastic

Adidas-ägda Runtastic bygger in lite av den spelifiering som Runbit och Zombies, Run! annars står för i det här testet. De kallar funktionen för Story Run och är i korthet radioteater eller podcastliknande berättelser tänkta att ackompanjera dig under ditt löppass. Utöver eventuellt innehåll handlar det däremot inte om något integrering med ditt träningspass, utan mer att du erbjuds något att lyssna på medan du springer.

Story run är en del av premiumabonnemanget hos Runtastic, tillsammans med intervallträning, träningsprogram och en bunt andra funktioner. På det hela taget känns Runtastics premiumfunktion som den mest matiga av de testade apparna. Men å andra sidan handlar det knappast om några unika funktioner.

Appen i sig var redan förra vändan hyfsat enkel att hitta runt i och hyfsat välfylld utan att gå till Myfitnesspals överdrifter. Samtidigt känns den på något sätt inte lika inspirerande som övriga deltagare i testet. Story run kan enkelt ersättas med valfri podcast, träningsplanerna är av standardtyp utan anpassning till tidigare utförda pass och gränssnittet känns faktiskt ganska småtråkigt. Det gör det inte bättre att hela paketet ser exakt likadant ut som det gjorde när vi testade det sist, så speciellt mycket har egentligen inte hänt.

Istället ligger mycket av fokus på kompletterande appar (som du givetvis köper för att få ut hela upplevelsen, oavsett om du kör premium eller ej). Här finns stegräknare, sömnlogg, magträning, rumptränare och så vidare. På ett sätt kan det kännas kompletterande, på ett annat känns det mest förvirrat.

+
Matig premiumtjänst

-
Liten utveckling av appen

Strava

Om det är någon app som brukar nämnas i någorlunda professionella sammanhang så är det Strava. Vår gissning är att det mest handlar om marknadsföring, för vi ska inte påstå att det rör sig om en app som egentligen är bättre än konkurrenterna eller som har utvecklats speciellt på senare år.

Här är det enbart löpning och cykling som gäller. Appen är väldigt pigg på att importera alla former av träningspass från exempelvis en Garminklocka, men den visar ändå bara upp löpning och cykling. Det gör förvisso gränssnittet, analyserna och träningsplanerna betydligt mer renodlade och passande mot inriktningen, men vi kan inte begripa varför appen glatt meddelar att vår simträning är redo att visas när den inte betyder något i sammanhanget.

Annars handlar det om ett hyfsat simpelt gränssnitt till följd av att det är just två sporter det fokuseras på. Det är lite märkligt däremot att det tar två klick för att ens komma till inspelningsdelen, något som annars är första stoppet i de flesta andra appar. Trots att träningsdelen är väldigt enkelt upplagd (dock med riktigt bra analys av passen i efterhand) känns den inte helt lätt att sätta sig in i till en början.

Vid sidan av träningen finns såväl träningsplaner som olika tipsvideos på vad du ska tänka på vid exempelvis backträning. Har din telefon stöd för överföringstekniken ANT+ ligger det även med stöd för det i appen, så att du kan välja mellan det och Bluetooth för externa sensorer.

+
Bra sensorstöd

-
Märkligt gränssnitt
Endast två sporter

Runbit

Vad är det för mening med att gå ut och springa om du inte gör något med tiden? Det är lite tanken med Runbit, som förvisso har med grundläggande loggning av pass men satsar mer på att aktivera sina användare.

Analyser av pass, sensorstöd, sociala bitar och delning är i stort sett obefintliga här, men i gengäld får du ett ganska enkelt gränssnitt att hålla koll på. Här är det hela istället uppdelat på tre olika aktiviteter.

Antingen ger du dig ut och jagar stillastående stjärnor, som visas på kartan samtidigt som du är ute och rör dig. På så sätt kan du sätta exempelvis fem stjärnor som mål och ge dig ut och springa efter det. Monsterläget ändrar det hela till små luddiga varelser på skärmen som rör sig mot dig. Här gäller det att springa undan monstren istället för att samla på dig stjärnor. Känns det upplägget lite för läskigt kan du ge dig ut och jaga djur istället. Även här rör sig prickarna på skärmen, men istället är det djur som försöker springa ifrån dig när du kommer nära.

Innan du startar ett pass väljer du avstånd eller hastighet. Här är enda gången cykling nämns i sammanhanget. Men samtidigt är det ganska förvirrat att ha hastighetstermerna gå, jogga och springa på ena stället och gå, springa, cykla på ett annat.

Runbits problem, så som med många andra gamification-appar, är poängen. Det är nästan omöjligt att inte jämföra med Pokémon Go (som däremot saknar den renodlade träningsaspekten i det hela). Där ligger motivationen i att ta över gym från andra spelare, fylla ditt Pokédex, röra dig förutbestämda sträckor för att kläcka ägg och så vidare. Här handlar det i bästa fall om att jämföra dig med föregående pass, vilket snabbt tappar sin charm och dragningskraft.

+
Kul upplägg

-
Svårt med långvarig motivation

Zombies, Run!

En klassiker när det kommer till gamification är Zombies, Run! Här handlar det om en välspelad och interaktiv radioteater förlagd i postapokalypsens tidsålder där zombieinvasionen lämnat mänskligheten i spillror. Det lilla lägret Abel använder sig av löpare för att röra sig i omvärlden, hitta andra överlevare och framför allt föremål och resurser till den egna byn. Du spelar som löpare nummer fem, med både Abels och dina egna dolda intressen i åtanke.

Upplägget är faktiskt riktigt motiverande, något spelifierade appar annars lider brist av. Väl inne i storyn vill du ge dig ut för att se hur det slutar, eller för att hitta det där enda föremålet som saknas för att du ska kunna uppgradera Abels lekplats till en roligare tillvaro för byns småttingar. Samlandet av föremål och uppbyggandet av din virtuella by är tillsammans med storyn riktigt effektivt som motivation. Under uppdrag kan du dessutom stöta på grupper av zombies, vilket gör att du måste öka farten för att springa ifrån dem.

Samtidigt finns det förvånansvärt mycket för löpare i appen. Vi saknar stöd för pulsmätare (vilket annars hade varit klockrent att integrera i storyn), men det finns såväl intervallträning som en hel bunt träningsplaner att kombinera med ditt liv i zombieapokalypsen.

Med flertalet “säsonger” av storyn och en ganska vettig prissättning är det även i den här appen som premiumfunktionerna känns som allra mest motiverade.

+
Riktigt bra upplägg
Kul motivation
Bra löpfunktioner

-
Enbart löpningsanpassad
Saknar stöd för pulsband

Gränssnitt

Apparnas skilda inriktningar gör den här biten lite snårig att bedöma. Mapmyfitness gör ett riktigt bra jobb med att få in “allt” på samma ställe, samtidigt som det i sig gör den rörig. Runbit och Strava har väldigt enkel grundfunktion, men lyckas ändå kännas en aning förvirrade i all sin enkelhet.  Zombies, Run! är till sin natur lite mer avancerad, då det kombinerar radioteater med stadsbyggande och träning. Nike å sin sida är väldigt enkel, men mest för att det inte finns speciellt mycket där. Runkeeper och Endomondo har istället lagt sig på lite av en mellannivå samtidigt som de flesta delar känns lättillgängliga. Det som inte är riktigt logiskt hos den ena är det hos den andra och tvärtom, men fortfarande på en hög lägstanivå.

Vinnare: Runkeeper & Endomondo

Funktioner

Sett till mängden behöver Mapmyfitness inte ens bli ansträngd för att nå längst här. Men faktum är att det finns en hel del bra funktioner bland den enorma mängden också. Att inte behöva bekymra sig om huruvida sporten du utöver finns med eller om du måste sätta den som något mer generellt är trevligt. Samtidigt är det nästan roligare med funktioner för att hålla koll på när löpardojorna börjar bli utslitna (en funktion även Runkeeper och Runtastic erbjuder).

Även om Strava har stöd för ANT+ känns den funktionen mer som ett lyxtillägg, och om du har såna sensorer har du säkert löparklockor eller cykeldatorer bättre anpassade för det. Mapmyfitness tillbehörsmängd känns däremot mer logisk ur ett mobilt perspektiv.

Samtidigt ska Zombies, Run! nämnas som ett positivt exempel. För även om dess funktioner inte är träningsanpassade i alla lägen handlar det om bra funktioner i en bra mängd för att hålla dig motiverad att fortsätta “spelet”.

Vinnare: Mapmyfitness

Träningsdata

Efter träningen fyller appen en minst lika viktig funktion. För vad är poängen med att spela in rundan om du inte kan jämföra den med vad du gjort tidigare. Kändes det bara tungt idag, eller sprang du långsammare? Har den standardrunda gått snabbare det senaste halvåret? Höll du ändå en vettig nivå under semestern eller låg du bara i solstolen och käkade burgare? Efterhandsdata är nästan viktigare än vad du gör under själva träningen i det här fallet.

Runbit och Zombies, Run! hamnar snabbt utom tävlan här, eftersom träningsdata i sig inte är det viktiga i deras fall. För enskilda pass är det ganska jämnt lopp, där alla visar eventuell puls, höjd, tid, sträcka och liknande. Beroende på app och betalnivå får du med väderdata och vätskeförbrukning och även eventuella bilder och eget betyg på rundan.

Sett till ett lite större perspektiv är det nästan regel att kolla på tjänsternas sajter istället för i appen, då översikten blir en helt annan. Sett till enbart appen handlar det oftast om en rak aktivitetslogg som i bästa fall går att dela upp per sport. Här särställer sig Endomondo och Runtastic med bättre översikt i allmänhet, där den förra gör det visuellt mer överskådligt och den senare erbjuder en grov jämförelse mellan denna och föregående vecka.

Vinnare: Endomondo

Socialt & dela

Att dela med sig av träningspass, som rent skryt eller som motivation och påhejning, är lite av grunderna i en träningsapp. Därför är det konstigt hur pass olika det hela är mellan apparna.

Zombies, Run! är i sig tillräckligt visuell för att kunna delas med egentligen vad som helst, men där finns bara Twitter med i bilden. Mapmyfitness och Endomondo har bara standardalternativ i delningen, medan Strava, Runkeeper och Runtastic lyxar till det med telefonens egen delningsfunktion och därmed en riktigt bra bredd. Nike lyxar till det ännu mer med mängder av layoutval och klistermärken att skoja till sin delning med och är på så sätt en av de bästa ur det avseendet.

Men än viktigare än att dela pass till Facebook eller Instagram är såklart de interna bitarna och de vänner du har som använder samma tjänst. Här handlar det om ett ganska jämnt lopp sett till gillamarkeringar och kommentarer du kan skicka åt dina vänners håll. Runkeeper envisas med att ge en notis varje gång någon annan gjort ett pass, vilket kan vara lika motiverande som irriterande. Här blir det såklart A och O att dina vänner finns på samma plattform, då ni kan dra nytta av varandras träning. Runkeeper, Endomondo och Mapmyfitness är riktigt bra på att skapa utmaningar vänner emellan, även om Endomondo är klart mest överskådlig på den fronten.

Vinnare: Endomondo & Runkeeper

Vinnare: Runkeeper

Det är ett förhållandevis tight lopp överlag mellan träningsapparna, som på det stora hela inte gör bort sig. Runbit och Zombies, Run! har som sagt en liten annorlunda inriktning, där i alla fall den senare kompenserar riktigt bra med träningsfunktioner. Bland de övriga handlar det om överlag liknande funktioner i relativt lika förpackning. Samtliga fungerar riktigt bra i sitt gratisutförande, medan det kan vara bra att hålla koll på de olika premiumfunktionerna och om du tycker att de är värda sitt pris. Vill du ha motivation från vänner är det såklart viktigast att hänga på samma plattform som de, men även att du faktiskt kan interagera med dem och göra något tillsammans.

Med alla delarna summerade vinner Runkeeper med en hårsmån, då den sköter många av bitarna bra samtidigt som appen förändrats en hel del i både form och funktion sedan sist. Detta i en värld där många tyvärr verkar stå still och stampa på ungefär samma ställe som sist.

.

.

 

.