Välbyggt med lattjo styrning

Test: BMW Connected Drive

Trådlös laddning finns med på tåget

BMW tittar utåt på fler sätt än ett med sitt system.

Publicerad Uppdaterad

I likhet med landsmannen Mercedes har BMW byggt in en hel del att upptäcka i sina bilar, vissa riktigt bra och vissa mest som rent fluff. Det senare består i ett alternativt styrsätt, där du kan höja och sänka volymen och utföra andra enklare uppgifter genom att vifta med handen framför skärmen. Visserligen en kul extrafunktion, men vi upplever aldrig riktigt att styrsättet är helt exakt eller gör något egentligen enklare.

Istället sker merparten av styrningen via pekskärmen, med viss avlastning från kontrollerna på ratten. Nere vid armstödet finns även ett klickhjul med ett par tillhörande knappar om du hellre skulle vilja använda det för att styra med. Vad du föredrar handlar nog mest om vana, men att både ha pekskärm och klickhjul känns som att det täcker in de flesta preferenser. Klickhjulet har även en pekplatta på sig om du vill skriva in bokstäver för hand, något som mest känns obekvämt i sammanhanget.

Molnbaserat

En intressant del i det hela är att BMW:s system till stor del bygger på molntjänster, där bilen i många fall tar emot information snarare än att behandla den själv. Som användare märker du inte av någon överväldigande skillnad direkt, men det gör att BMW kan köra i stort sett samma system genom alla sina bilmodeller och med det väldigt många av funktionerna. Mycket av det vi hittar i den 5-seriebil vi lånat för test ska även hittas i billigare modeller. Lösningen gör även att uppdateringar ska kunna fortgå under en längre period. SIM-kort för kommunikation finns med från start, även om det blir en tilläggstjänst att använda den för wifi i bilen till dess resenärer.

Att prata med bilen går också bra, även om det blir lite snurrigt där. Röstigenkänning sker på engelska, men uppläsning av allt från navigation till nyheter sker på svenska.

Just där får systemet stryk av Apple Carplay, vilket det finns stöd för. Android Auto ska vara på väg, men för Android är det antingen Bluetooth eller Samsungs skärmdelningsverktyg som gäller. Har din telefon stöd för trådlös laddning via Qi-standarden finns det även en sådan laddplatta här.

Starkare Spotify

Väl i bilen  möts vi av ett av de mer överskådliga gränssnitten, i paritet med det Ford och Volvo gör. Navigationsdelen tar av naturliga skäl upp mest utrymme, som i sig fungerar riktigt bra. Den visar också på styrkan i att dela upp varifrån informationskällorna kommer ifrån (inte att rutta allt via just kartappen som Carplay och Android Auto gör). Antingen navigerar du som vanligt, eller så använder du de föredömligt uppdelade lokalsöken för att hitta antingen intressanta platser i närheten eller de sedvanliga intressepunkterna. Informationen kan läsas upp med röstsyntes och enkelt läggas in i navigeringen. 

Underhållningsdelen innehåller även den sina egna appar, bland annat Spotify. Just där skryter BMW gärna med att ha med fritextsök, något varianten i Carplay inte klarar av. Utöver det finns även väder och en nyhetstjänst om du skulle känna ett behov av att läsa nyheter på bilens skärm.

Vettig app

Även om det finns en hel del på insidan av bilen är det utanför det blir intressant. Någon app för att sköta fickparkering finns tyvärr inte, men BMW:s vanliga app har en del kul detaljer. Låsstatus, värme och bildata finns med såklart, men du kan även sköta navigering från appen. Antingen synkar du ihop telefonens kalender med appen, så att den skickar över navigerinsintruktioner till bilen baserat på var du har nästa möte. Alternativt kan du skriva in resmålet manuellt och skicka över till bilen för att ha allt klart när du sätter dig.

Vid testtillfället fanns företagets nya app enbart till Iphone, men när du läser detta borde den ha dykt upp även till Android.

Trådlös laddning finns med på tåget

Börjar du gräva i det BMW kallar för Labs, helt enkelt deras betatjänst, hittar du en koppling som de är ensamma om av de bilar vi testat. Systemet kan nämligen kopplas ihop med automatiseringstjänsten IFTTT. Även om det är en betatjänst fungerar den felfritt för oss. Här finns det en vansinnig mängd möjligheter beroende på vad du kopplat in till tjänsten. Exempelvis kan du skapa en körjournal i Google Drive baserat på var du varit, skicka ett SMS till den som är hemma när du lämnar jobbet, Tända lampor från Philips Hue när du närmar dig hemmet och mycket mer. Även om IFTTT inte är den snabbaste tjänsten i världshistorien är det här ändå ett rejält steg för att sammanfoga bilen med det smarta hemmet (och ditt uppkopplade liv i allmänhet).

Inställningen gentemot Android Auto (BMW står inte med som officiell partner ännu, även om vi fick höra annat när vi frågade) känns lite sur. Men frånsett det ser vi ganska få minuspunkter i protokollet med Connected Drive. Att kunna koppla bilen mot det smarta hemmet, om än i väldigt grundläggande form, tillsammans med ett riktigt trevligt system överlag gör helt klart BMW till ett riktigt intressant alternativ.