Förlitar sig på telefonen.

Test: Mitsubishi Smartphone Link Display

Carplay spelar en huvudroll i Mitsubishis lösning, som lämnar ifrån sig mobildelen helt.

Publicerad:

16 mar 2017 - 11:31

Uppdaterad:

16 mar 2017 - 11:31

Det finns biltillverkare som verkar ha satt en hel armé med ingenjörer på att utveckla infotainmentsystem, appar, fjärrstyrning och allt annat. Många väljer någon slags mellanväg där en eller annan funktion eller del saknas eller inte utvecklats lika mycket som andra delar. Mitsubishi befinner sig mer eller mindre på motsatt sida av skalan från ingenjörsarmén. Istället för att bygga en egen lösning lämnar de över allt vad navigering och infotainment heter till Apples Carplay.

Endast samtal
I den Outlander Plug-in Hybrid vi fick låna för test ser det till det yttre ut ungefär som till många andra bilar. USB för anslutning av telefonen, knappar på ratten för röststyrning och viss navigering i gränssnitt och så en pekskärm för såväl bilinställningar som infotainment. Så snart vi börjar bekanta oss med systemet märks det dock snabbt att Mitsubishi har en lite annorlunda infallsvinkel på det hela. Klimatanläggning och radio tillsammans med bilinställningar styr du såklart med Mitsubishis eget gränssnitt, men sen tar det snabbt slut.

Det finns möjlighet att koppla upp en telefon över Bluetooth för att hantera kontakter, samtalslistor och samtal via skärmen. Det behövs om du har en äldre mobil, eller om du kör Windows eller Android för i huvudsak är det Apple allt är anpassat för här. När vi försöker ansluta en telefon med Android Auto verkar systemet göra någon slags ansats att ansluta, men misslyckas. Mitsubishi finns med bland tillverkarna som stödjer Android Auto, men här tar vi det som att funktionen inte är helt färdigställd ännu (vilket inte är så konstigt, då Android Auto inte är lanserat i Sverige).

Menysystemet är dock uppbyggt för att se ut som ett fullfjädrat infotainmentsystem utan att vara det. Det finns även en GPS inbyggd som kan visa koordinater via en app, men inget tillhörande navigationssystem.

För ljud och samtal över Bluetooth är menyerna grafiskt rätt föråldrade, men fortfarande tillräckligt enkla och oplottriga för att de inte riktigt ska störa oss. Däremot finns det två mer fysiska aspekter av handsfree-delen som stör oss, oavsett om vi kör Carplay eller Bluetooth som uppkoppling.

Brummar
Outlandern är till att börja med en av få bilar vi testat som avlivar precis allt när vi stänger av motorn. Andra bilar vi testat har kvar ström till infotainmentdelen så att vi kan sköta samtal eller lyssna på musik efter att vi parkerat, men Mitsubishin klipper strömmen helt så snart vi stannat.

Medan vi är ute och kör och pratar i telefon märker vi en annan tråkighet. Omgivande ljud, främst från motorn, läcker in till den vi pratar med. Kör vi på motorväg får vi klagomål på att det surrar rätt mycket i bakgrunden (något vi som förare inte märker av). Surret avtar sedan när vi kör in på lite mindre vägar, så något fortplantar sig helt enkelt från motor till mikrofon. Det är inga problem för bägge delar att höra varandra under samtal, men det visar sig ändå vara lite av ett störande moment.

Carplay
Som sagt verkar Android Auto finnas med någonstans i bakgrunden utan att riktigt vara påslaget ännu. I dagsläget sköter du all navigation och all mer avancerad meddelande- och samtalshantering från Apples Carplay och en ansluten Iphone. 

Bland bilens egna menyer hittar vi förvisso möjligheten att få upp våra GPS-koordinater, men något inkluderat system för navigation finns inte. Istället är det Apple maps som gäller i det fallet. Att förlita sig på en karttjänst som kräver uppkoppling i en bil som marknadsförs som ett terrängmonster du kör långt ute i skogen bortom civilisationen känns väl inte helt genomtänkt dock.

I vilket fall som helst känns det som att det är i just de här fallen som Carplay och Android Auto kommer till sin fulla rätt. Vad Mitsubishis strategi bakom det hela egentligen är spekulerar vi inte i närmare. Men faktum är att här har vi en bil med hyfsat stor pekskärm och kontroller för röststyrning utan ett enormt underhållningssystem. I det läget passar Carplay som hand i handske för det hela och det ser faktiskt ut som om skärmens proportioner har utformats med Carplays menysystem i åtanke. Utöver att du får stega ut ur Carplay om du vill göra några inställningar i bilen eller ratta radion finns det egentligen inget annat du känner att du saknar där. Allt du över huvud taget kan använda i navigerings- och underhållningsväg drivs av din Iphone.

Med ett sparsmakat system i bilen är det samtidigt inte speciellt förvånande att det även saknas en mobilapp för fjärrstyrning. Det är inget måste, men fortfarande en trevlig detalj där det finns. I fallet med vår Outlander, som går hårt på användningen av sin elmotor, hade det varit än mer uppskattat att kunna se laddningnivåer eller uppskattad kvarstående tid av laddningen på distans, men allt sånt blir vi utan.

Att jämföra Mitsubishis lösning med de allra lyxigaste varianterna vi testat är såklart ganska  orättvist. Att bygga den ultimata lösningen för en uppkopplad bil har aldrig varit tanken här, utan istället att överlämna navigation, appar och liknande till redan färdiga system. Det gör såklart att vi missar diverse fjärrstyrningsmöjligheter och om du inte kör Iphone är du åtminstone i skrivande stund ganska strandsatt. Samtidigt kommer vi inte ifrån att handsfreeljudet påverkas av motorljudet och att hela systemet stänger ner sig när motorn stannar. Även om Mitsubishi valt att överlämna navigation och underhållning till andra är det definitivt detaljer som skulle kunnat vara åtgärdade redan från start.

.

.

 

.