• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Lite mer av allt

Test: Samsung Gear 360 (2017)

Med en 360-kamera kan du se hela omgivningen i form av både stillbild och film. Den här nya versionen av Gear 360 innebär att du får lite fler funktioner.

Publicerad:

7 jun 2017 - 15:28

Uppdaterad:

7 jun 2017 - 15:28

Det är inte länge sedan vi stod öga mot öga med marknadens första 360-kameror. I nya Gear 360 (2017) får vi bekanta oss med livesändning direkt till Facebook och Youtube och den klarar också att räta upp bilden så att videosekvenser när du inte håller kameran riktigt rakt ändå blir rättvända när de visas.

Gear 360 live

Nya Gear 360 kan sända live direkt till Youtube och Facebook, men då blir upplösningen lägre än annars.

Snabb utveckling

Det var alltså för ungefär ett år sedan som Samsung debuterade med sin första 360-kamera och de var inte ensamma utan konkurrerade med tillverkare som varit ännu tidigare ute och med sådana som lanserade ungefär samtidigt. Det roliga med en så här färsk produktkategori är att tillverkare så väl som användare utvecklas i snabb takt och när man då jämförde utseende så såg kamerorna väldigt olika ut. Helt enkelt för att man fortfarande, med varierande framgång, provar sig fram till ett bra format.

Därför ska man kanske inte vara överraskad över att Samsung sett över formen på Gear 360 och givit den ett mer cylinderaktigt format än föregångaren som var helt klotformad och därför lite opraktisk att greppa även om det följde med ett litet stativ man kunde hålla i. Nu fungerar kameran lite bättre att hålla i när du höjer den över huvudet för att få en 360-bild med så mycket omgivning som möjligt. Precis som med föregångaren och med andra 360-kameror finns dock stativgänga i botten, så bäst bilder får du med kameran på någon typ av selfiepinne eller enarmat stativ. Det går också att ställa kameran som den är på marken, på ett plant underlag.

4K inte så imponerande

När man bara läser i produktspecifikationen för Gear 360 kan 4K-upplösning på video låta imponerande, men faktum är att specifikationerna inte skiljer sig särskilt mycket från föregångaren och det märks fortfarande tydligt att 360-kameror är en ganska omogen produktkategori som fortfarande behöver en hel del utveckling, särskilt när kamerorna ska appellera till konsumenter och därför hålla sig i prisklassen kring 3000 kr. Samsung Gear 360 i sin tidigare version hade bäst bildkvalitet av de fem 360-kameror vi då jämförde, men när man tittar på bild och film från den liksom denna efterträdare är det tydligt att bilderna är relativt lågupplösta och skulle må bra av betydligt högre upplösning. Kanske är det framförallt som man bara tittar på en del av bilden åt gången som pixelantalet blir otillräckligt och man märker framförallt att det bara är motiv inom ett fåtal meter från kameran som blir tydliga. Det är alltså ingen idé att försöka fånga några större ytor när du tar bilder och filmar.

360-bild från Samsung Gear 360 (2017)

Bildexempel i riktig 360-vy som du kan se dig omkring i hittar du via länken i slutet av artikeln.

Inte perfekt

Om nu hårdvaran lämnar lite i övrigt att önska så ger mjukvaran lite liknande intryck. För att använda Gear 360 behöver du en av de senaste flaggskeppsmobilerna från Samsung eller en av de senaste Iphone-modellerna från Apple. När jag testar med Samsung Galaxy S7 stöter jag snabbt på problemet att den film jag försöker exportera inte får plats. När en film eller för den del stillbild spelas in så sparas den på kamerans minneskort i en bildfil med två separata bildcirklar, inte som en ihopsydd 360-vy. För att bilder och filmer ska bli tittbara krävs att de förs över till telefonen och på vägen bearbetas av mjukvaran. Trots att jag i telefonen har ett minneskort med över 100 GB ledigt klagar telefonen på att det inte finns tillräckligt med utrymme. Anledningen är att den måste lagra filmen på det interna lagringsminnet under överföringen. Eftersom en hel del Androidprogram inte kan flyttas till minneskortet kan det här bli ett irriterande problem för Samsung-användare. S8 har mer internminne än S7, så där blir problemet mindre påtagligt. Iphoneanvändare vars telefoner ju bara har internt minne klarar sig förmodligen bättre. De får å andra sidan lite krångligare att ansluta via wlan och de blir helt utan möjligheten att sända video livestreamat. Den funktionen finns bara i Android-versionen av Gear 360-appen. 

Med och utan telefonen

Anslutningen mellan telefon och kamera sker alltså via wlan och du kan se den film du spelar in direkt i telefonens skärm. Vid livesändningar så är upplösningen begränsad till ungefär halva upplösningen (1920 x 960 jämfört med 4096 x 2048) och trots det märker vi när vi testar att det ibland är långa fördröjningar och brister i kvaliteten. När du livesänder skickas filmen från kameran till telefonen via wlan och sedan via mobilnätet från telefonen till Facebook eller Youtube som är de två tjänster som stöds.

settings - Samsung Gear 360 (2017)

Den lilla skärmen och de få knapparna gör det svårt att få överblick på inställningarna utan telefonen där allt är mer överskådligt presenterat.

När man använder kameran så är det enklast att göra det via telefonappen men det är inget måste. Att bara knäppa av en bild kan du göra direkt med knappen på själva kameran och med menyknappen och den minimala skärmen kan du även växla mellan lägen och starta filminspelning även om det är väldigt krångligt och ger dålig överblick. Du kan alltså ta bilder och film med kameran, utan hjälp av mobilen, men för att få ut materialet i tittbar form krävs mobiltelefon och rätt app. Det är något av en begränsning.

Nedan ser du en exempelfilm i 360 och stillbilder i 360-vy kan du se via denna länk (som dock enbart fungerar i datorns webbläsare, inte i mobilen).

.

.

 

.