Annons

Uppdaterad och uppkopplad

Tomtom Go Live 1000 i test

De nya navigatorerna i Tomtom Go-serien ger Live-tjänster och HD Traffic även i Sverige

Publicerad Uppdaterad

Förra årets toppmodell från Tomtom – Go 950T – var en stabil och väl fungerande enhet, men den riktade sig knappast till de köpare som är ute efter finesser och den senaste tekniken. Åtminstone inte i Sverige. Tomtom har tyvärr haft en benägenhet att hoppa över den svenska marknaden när det gäller att introducera nya tjänster och funktioner, men den nya Go-serien är ett välkommet avsteg från den strategin. Go Live 1000 har inbyggt simkort och fungerar med alla tjänster från start. Simkortet fungerar i ett stort antal länder och dataöverföringen ingår i abonnemanget på Live-tjänsterna. Första året är kostnadsfritt, men därefter är priset cirka 500 kr per år. Vanlig TMC ger gratis trafikinformation för alla större vägar i Sverige, men med uppkoppling får navigatorn tvåvägskommunikation och det går exempelvis att söka på Google och ladda ned fartkameror och lokala väderprognoser.

Go Live 1000 är lite plattare än sina föregångare, men det är fortfarande en ganska stor och tung pryl jämfört med andra 4,3-tumsenheter som HTC Desire HD eller Garmin 3790T. Kvalitetskänslan är bra och bortsett från skärmen består ytan av ungefär lika delar svart plast och mattborstad metall. Fästet ser vid en första anblick ut att vara en passiv version av hållaren som följde med Go 950T, men lyckligtvis är så inte fallet. Go Live 1000 har faktiskt en av de smartaste hållare jag sett. Nedtill på fästet finns det plats för att klicka fast sladden till 12-voltsuttaget. Sladden sitter alltså inte fastgjuten i hållaren, utan går att ta loss – och fungerar därmed lika bra när det är dags att koppla navigatorn till datorn för att ladda ned kartuppdateringar. Både hållaren och kabeln är magnetiska – ungefär som strömsladden på en bärbar Mac. Magneterna guidar enheten till rätt läge i hållaren och ansluter samtidigt strömsladden. En riktigt lyckad konstruktion. Navigatorn sitter stadigt på plats, men är samtidigt enkel att ta loss – inga särskilda handgrepp behövs.

Skärmen har uppdaterats till kapacitiv teknik, men storlek och upplösning ligger fortfarande på samma nivå som hos instegsmodellerna. Garmin har valt en skarpare skärm för sina toppmodeller, men när navigatorn sitter monterad i bilen är avståndet till ögat så stort att de extra pixlarna inte gör någon praktisk skillnad. Den nya pekskärmstekniken innebär att gränssnittet reagerar snabbare, men fungerar inte alls med handskar på. Det finns möjlighet att zooma med multitouch i kartbläddringsläget, men helhetsintrycket är att Tomtom bara bytt hårdvara utan att fundera så mycket på hur gränssnittet kan dra nytta av den nya tekniken.

Menysystemets utseende har däremot fått en rejäl uppdatering. Huvudmenyn består nu bara av en sida, och det är mycket enklare att få överblick och hitta olika funktioner. Tomtom är fortfarande väldigt försiktiga med att bygga animationer, 3D och andra visuella effekter i gränssnittet. Det betalar sig i form av stabilitet och snabb respons, men konkurrenterna kan leverera en betydligt snyggare kartvy.

Informationen är tydlig när man är ute och kör. De gamla textrutorna i blått och vitt är utbytta mot svagt genomskinliga paneler, men det fungerar på precis samma sätt som tidigare. Mitt på informationsraden finns en symbol för nästa manöver och ett tryck på den upprepar den talade instruktionen och öppnar volymreglaget. Kör man på flerfiliga vägar visar informationsfältet istället vilka körfält som leder rätt. Tomtom har satsat på nya röster och instruktionerna är tydliga och vältajmade. Med Go Live 1000-modellen kvarstår bristen att det inte finns någon talsyntes som kan läsa upp gatunamn på svenska – för att få den funktionen måste man köpa den större 1005-versionen. Navigatorn säger alltså exempelvis bara ”Om 200 meter sväng vänster” istället för ”Om 200 meter sväng vänster in på Storgatan”.

Ruttberäkningen är mycket snabb och naturligtvis laddad med IQ Routes-tekniken som väljer rätt väg med hjälp av Tomtoms statistik över hur fort trafiken brukar flyta på olika vägar vid olika veckodagar och tider på dygnet. Tomtoms skärmtangentbord har bokstäverna i riktig qwerty-ordning, men tyvärr skuggas inte de bokstäver som inte stämmer in på namnen i databasen. En nyhet som följer med uppkopplingen är att en nyinmatad rutt presenteras med trafikinformation, väder och en uppdaterad lista över fartkameror för hela sträckan – även för resor på hundratals kilometer.

Med TMC kan man bara se trafikhändelser för det sändningsområde där man för tillfället befinner sig. HD Traffic kombinerar information från flera källor och ska ge en bättre bild av trafikläget än vanlig TMC. För svenska vägar är skillnaden inte så stor – den extra informationen består i huvudsak av data som Tomtom samlar in från andra användare med uppkopplade enheter – men i andra länder finns samarbeten med mobiloperatörerna som ger väldigt snabb och detaljerad information om var det finns köer och trafikproblem.

Tomtom Go Live 1000 är en välbyggd och användarvänlig navigator, men precis som hos konkurrenterna känns det som att bara en bråkdel av potentialen i de uppkopplade tjänsterna kommer till användning. Navigatortillverkarna behöver etablera samarbeten med lokala innehållsleverantörer om informationen ska bli lika vass som i de bästa mobilapparna.

Prestanda

Tomtom prioriterar prestanda framför grafiska finesser. Menysystemet är visserligen omdanat sedan förra generationen, men det är fortfarande mycket avskalat och snabbt. Multitouch-zoomen har tyvärr inte lika följsam känsla som i en bra pekskärmsmobil.

Batteritid

Tillverkaren uppger: 2 timmar

Kommentar: Batteriprestandan är normal för den här typen av enhet.

Frågor och svar.

Hur är fästet?

Ännu en gång ett lyft jämfört med förra Go-generationen. Sugproppen är mycket kraftigare och den magnetiska hållaren samlar alla elektriska anslutningar.

Hämtas trafikinformationen från mobilnätet eller via TMC?

Via mobilnätet. Ett års abonnemang på tjänsterna ingår – därefter kostar det cirka 500 kr per år.

Hur är skärmen?

Upplösning och storlek skiljer sig inte från tidigare modeller, men pekskärmen använder nu kapacitiv istället för resistiv teknik och har snabbare respons.

Alternativ

Garmin 3790T är tunnare och har en vassare skärm, men använder vanlig TMC istället för livefunktioner. Navigon 40 Premium Live saknar aktivt fäste, men är några hundralappar billigare och kombinerar TMC och uppkoppling i samma enhet.

Fakta

Typ: Bilnavigator med uppkoppling

Vikt: 220 gram

Mått: 127 x 80 x 19 mm

Batteritid: 2 timmar

Minne: 4 Gbyte inbyggt

Anslutning till pc/mac: Ja, via usb.

Bluetooth: Ja, handsfree och sms

Röststyrning: Ja (engelska)

Skärm: TFT kapacitiv pekskärm, 480 x 272 pixel, 4,3 tum

Kartleverantör: Teleatlas

Kartinnehåll: Europa (45 länder)

Övriga funktioner: Google Local Search, väder, fartkameror, guider med lokala trafikföreskrifter mm.

Tillbehör: 12-voltskabel, usb-kabel och bilhållare ingår.

Uttag för extern antenn: Nej

Tillverkarens webbplats: www.tomtom.com

Pris vid testtillfället: 3000 kr

Betyg

Format & fäste:9

GPS:9

Skärm:7

Användarupplevelse:8

Funktioner:7

Totalbetyg:80 %