Androidskola: Amdcam3D

Så tar du 3D-bilder med mobilen

3D-film och 3D-tv är hetare än någonsin och även en del mobiltelefontillverkare ligger i startgroparna för att börja lansera telefoner med 3D-skärmar. För att ta bilder i 3D behöver man dock ingen särskild utrustning. Andcam3D är en Android-app som gör att man kan ta 3D-bilder med en helt vanlig mobilkamera.

Publicerad:

6 jul 2011 - 13:00

Uppdaterad:

27 nov 2013 - 11:03

Principen bakom 3D-tekniken som används på 3D-utrustade biografer och 3D-skärmar är i grunden enkel. Man visar en bild för vänster öga och en bild för höger öga och skapar på så vis en känsla av djup i bilden. De allra första biograferna som visade 3D-filmer kom redan på 1920-talet och den metod som då användes var anaglyfisk 3D. Det innebär att man visar två bilder på samma skärm via varsitt färgfilter, och med en förskjutning i perspektivet som motsvarar att bilden ses av vänster och höger öga. 3D-glasögonen gör sedan så att varje öga bara ser den del av bilden som är avsedd för respektive öga.

Andcam3D är en app som gör det möjligt att ta två bilder med sin kamera, bygga ihop dem till en bild och sedan se den i 3D direkt på mobilskärmen eller på en annan skärm. Det enda man behöver för att uppfatta bilden som tredimensionell är ett par billiga anaglyfiska 3D-glasögon med ett rött- och ett cyan-färgfilter.

Stereogram och wigglegram

Förutom möjligheten att skapa anaglyfiska 3D-bilder kan man med Andcam3D även ta bilder i ett läge för stereogram-bilder och i ett läge för att ta vad man kallar för wigglegram-bilder. Vad gäller stereogram-bilderna fungerar det på så vis att man tar två bilder av samma motiv med en viss förskjutning och sedan sätter appen ihop bilderna till en bild där båda bilderna sitter jämte varandra. För att kunna uppleva bilderna i 3D måste man sedan titta i kors på bilderna, vilket dock inte är det lättaste och efter flera tappra försök bara resulterade i huvudvärk för undertecknad.

Programmet har stöd för tre olika sätt att ta 3D-bilder. Den enda som egentligen är värd namnet är dock funktionen för att ta anaglyfiska 3D-bilder. För att aktivera läget för anaglyfiska 3D-bilder trycker man på meny-knappen på telefonen och väljer knappen med 3D-glasögon som dyker upp i mitten av menyn. I menyvalet som då dyker upp markerar man mitten-alternativet, Red-Cyan.

Wigglegram, som är en annan teknik programmet har stöd för, innebär att höger- och vänsterbilden visas växelvis i en evig animation. Det ger en viss djupkänsla men är ändå inte i närheten av riktig 3D, särskilt inte på en liten mobilskärm.

Anaglyfiska 3D-bilder

Det är alltså möjligheten att ta anaglyfiska 3D-bilder som är det mest intressanta med appen. För att kunna ha glädje av 3D-bilderna måste man då först införskaffa ett par billiga 3D-glasögon. Det tycks inte finnas någon svensk sajt som säljer sådana, men på http://s.dealextreme.com/search/Anaglyphic+glasses finns det billiga glasögon att köpa fraktfritt för cirka 15 kronor paret. Annars kan man alltid ta en sväng förbi Teknik Magasinet som har sådana i butik.

För att ställa in så att appen är i läge för att ta anaglyfiska bilder får man först trycka på mobilens menyknapp när man är inne i appen och sedan välja knappen föreställande 3D-glasögon i den menyn som dyker upp. Efter det väljer man ”Red-Cyan” i nästa meny som dyker upp och sedan är det bara att börja fotografera.

Att ta bilderna är enkelt. Med ögonkulan till vänster tar man bilden motsvarande det som det vänstra ögat ser och vice versa med den högra ögonkulan. Man kan ta om bilderna flera gånger och när man tycker sig ha fått till bra bilder för båda ögonen trycker man på 3D-knappen i mitten så bygger appen ihop bilderna och sparar ner den som en färdig 3D-bild.

Ska man få till bra bilder med ordentlig djupkänsla så kräver det en hel del koncentration. Eftersom förskjutningen mellan bilderna sker manuellt gäller det att vara noggrann med att man har ungefär samma perspektiv på bilderna och att man inte ändrar den lodräta kamerariktningen för mycket. Har man möjlighet att låta mobilen vila mot ett bord eller stödja den mot något annat när man tar bilderna så underlättar det en hel del. Cirka 10 centimeters förflyttning av mobilkameran från vänsterbilden till högerbilden är lagom att utgå ifrån om motivet befinner sig ganska nära kameran. Det motsvarar lite drygt hur stort avstånd det är mellan två riktiga ögon. Ju längre bort från kameran motivet befinner sig desto mer får man öka avståndet mellan kamerabilderna för att få en tydlig 3D-effekt.

Av någon anledning är upplösningen på bilderna man tar inställd på att vara väldigt låg som standard. Genom att gå till huvudmenyn i programmet, välja Settings, Anaglyph (Red-Cyan) och Preferred Image-Size kan man dock öka upplösningen.

Motivet

Platta landskapsbilder blir nästan lika platta även om man tar dem i 3D-läge. För att få till djupkänslan i sina bilder bör man ha ett stillastående motiv ett par meter från sig och sedan en bakgrund som befinner sig långt bort, bilder med exempelvis en vägg som bakgrund blir heller inte så spännande.

Av någon anledning är den upplösning som är inställd som standard i Andcam3D väldigt låg.  Att ändra upplösningen så den blir högre är dock enkelt fixat via huvudmenyn och inställningarna. Mobilen jag använde för att ta bilder med var en Samsung Galaxy S, vars kamera är helt okej så länge det är bra ljusförhållanden.

När man väl har lyckats få till sina 3D-bilder med Andcam3D kan man enkelt dela med sig av dem direkt i programmet till Facebook och Flickr.

Så här ser det färdiga resultatet ut för en anaglyfisk 3D-bild producerad med programmet. Med hjälp av ett par billiga 3D-glasögon kan man beskåda resultatet och uppleva 3D-effekten. Bilderna går enkelt att dela med sig av via olika sociala nätverk som Facebook och Flickr direkt i appen.

Operativsystem

 

Aktuellt just nu

  • Tips och tricks

    Offlinekartor i Apple Maps, låna böcker i mobilen, hur du fixar biljetterna till Passbook och lite batterispartips är vad vi har att lära dig som Ios-användare idag.

    11 jul 2014 - 11:46
  • Tips & tricks

    Eftersom Apple själva har kontrollen över telefoner och datorer och då både programmen och hårdvaran har de stora möjligheter att få prylarna att fungera bra ihop. Säger de själva i alla fall. Vi kollar in vad din Iphone och din Mac kan göra tillsammans.

    9 jul 2014 - 11:00
  • 20 Tips och tricks

    Ios 7 innebär en hel del nytt på många olika plan. Med en helt ny design kommer också en del skojiga funktioner som kanske inte är helt uppenbara från start. Här lär vi dig hemligheterna.

    6 dec 2013 - 15:21
  • Vi visar hur du gör

    Vi har redan gått igenom några verktyg för att skapa appar. Idag visar vi hur du går tillväga med hjälp av verktyget Appmachine.

    10 sep 2013 - 06:00
  • Bygg en app enkelt

    Appbyggarverktyg, det vill säga plattformar som låter både privatpersoner och företag ta fram och publicera mobila appar billigt utan att skriva en enda rad kod, blir alltmer populära. Deras löfte: att vara för apputveckling vad Wordpress varit för webben – något som demokratiserar publicering. Mobil har tittat närmare på fyra sådana plattformar: Appmachine, Appspotr, Conduit, och Appy Pie.

    9 sep 2013 - 06:00
  • Innanför skalet på prestandalurarna

    Avancerade system med processorer optimerade för olika uppgifter – allt på ett enda kiselchip. Mobil kartlägger tekniken och företagen som ger kraft åt prestandamobilerna.

    2 aug 2013 - 19:17
  • Problemlösning för Ios

    Ta del av redaktionens smarta tips och kom runt problem med både Ipad och Iphone. Kanske hittar du någon ny funktion du inte visste om.

    30 jul 2013 - 18:02
  • Kom igång med din lur

    Har du precis köpt och aktiverat din Iphone? Här är den ultimata guiden till hur du lär dig grunderna och alla smarta tips som gör ditt liv med din Iphone smidigare och roligare.

    29 jul 2013 - 17:23
  • Lär känna din Windows Phone

    Microsofts operativsystem ser annorlunda ut än de flesta andra telefoner, men det bety- der inte att det är särskilt svårt att lära sig eller att använda. Vi hjälper dig igång och går igenom grunderna i alla de viktigaste funktionerna.

    15 jul 2013 - 10:28
  • Med Facebook inbakad

    När Apple integrerade Twitter i Ios 5 var det många som undrade varför Facebook inte fick vara med. I och med lanseringen av Ios 6 har Apple lyssnat till önskemålen och bakat in Facebook i systemet (som i skrivande stund är uppe i version 6.1.2). Vi går igenom vad det innebär för dig som användare och hur du får ut det mesta av symbiosen.

    2 apr 2013 - 11:22
  • Mobilskolan:

    När du fyller din telefon med både bilder och film är Apples teknik för att visa det på större skärm smart. Vi visar hur du får tekniken att fungera med din Androidenhet.

    5 mar 2013 - 14:52
  • Tips och tricks till Ios:

    Vi hjälper dig att få till det så att alla dina kontakter synkas automatiskt mellan Iphone, surfplatta och dator.

    23 jan 2013 - 11:44
  • Guide för Iphone

    Så får du kontroll över vad som syns för e-postadress eller telefonnummer som syns hos mottagaren Imessage.

    6 jan 2013 - 08:00
  • Få tillgång till dina filer överallt

    Med Skydrive kan du lagra och komma åt dina viktigaste filer överallt i världen. Det enda du behöver är uppkoppling till internet.

    2 jan 2013 - 16:52
  • Skola: Flash i Android

    Html 5 tycks vara på god väg att vinna kriget mot Adobes flash för multimediainnehåll på nätet. I slutet av sommaren försvann möjlig­heten att tanka hem flash-pluginen från Google Play för Android, men än så länge är flash för tidigt att räkna ut helt – vi visar hur du får in flash i din Android idag.

    30 nov 2012 - 16:07
  • Skola: Airdroid och Reach Beta

    Två simpla appar låter dig såväl skicka sms och se inkommande samtal i mobilen, som kolla på mobilbilder och massor av annat direkt via datorns webbläsare. Här går vi igenom hur du sköter din telefon från datorn.

    22 nov 2012 - 07:30
  • Lösensordsappar till Ios

    Facebook-kontot, Blocket, idrottsklubben och mataffären. Koder och lösenord behövs till nästan allt i dator och mobil. Men det finns appar som gör att du slipper hålla allt i ­huvudet. Det är de apparna som vi har testat här och visar hur de fungerar.

    4 sep 2012 - 07:30
  • Semesterappar

    Din mobiltelefon kan vara både din bästa och din sämsta vän under resan. Vi hjälper dig att avväpna den så att du inte åker på en ekonomisk smäll, och förklarar samtidigt hur du gör den till en ultimat reseguide.

    11 jun 2012 - 14:48
  • Så funkar GPS/Glonass

    På bara några år har positionsbestämning med hög precision blivit vardagsmat i våra ­mobiler. Men fortfarande fungerar det inte överallt. Vi tar en titt på tekniken som håller koll på var du befinner dig.

    23 maj 2012 - 07:54
  • Skola: Mobilen som bildskärm

    Vill man ha mer skärmutrymme att arbeta med på sin dator så behöver man inte lägga slantar på att köpa en ny skärm. Har man en surfplatta går det nämligen att använda den som en extra skärm till datorn.

    7 maj 2012 - 11:18
  • Håll kontakten med Windows Phone

    Vad vore livet utan vänner? Rätt så jäkla tråkigt. Därför har Mobil sammanställt en praktisk liten guide med de bästa sociala nätverksapparna till Windows Phone.

    13 apr 2012 - 08:00
  • Windows Phone

    Nu följer vi upp Kom i form med mobilen-artikeln genom att tipsa om några av de bästa apparna för Windows Phone inom området träning och hälsa.

    12 apr 2012 - 07:52

Missa inte

Hetaste apparna

Senaste nytt på mobil.se

Tipsa Mobil

Vi vill ha en kontinuerlig dialog med dig som besöker mobil.se.

Skicka gärna ett mail om du har ett hett tips eller nåt spännande att berätta.

Mobils nyhetsbrev

Vårt dagliga nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vad som händer i mobilbranschen.

Registrera dig här!

Om Mobil

Mobil är Sveriges ledande tidning och sajt inom området mobil kommunikation. 

Tidningen och sajten riktar sig till dig som skall köpa nya mobila prylar eller tjänster och dig som vill hålla koll på vad som händer i den mobila världen eller som jobbar inom mobilbranschen.

Mer om Mobil här.

Vi är Mobil

Kontakta Mobils redaktion.

Du hittar vår kontaktinformation här.