Balansproblem och tjat

Apptest: Bloons Monkey city

Bloons bygger ut med freemiumgenrens stadsbyggarkoncept, men allt är inte bra i apriket.

Publicerad Uppdaterad

Bloons tillhör de riktiga klassikerna för Tower Defense-spel numera och även om det alltid handlat om apor som av oklar anledning är väldigt rädda för några förbannade ballonger har spelmekaniken varit så pass bra att den bakomliggande ”storyn” inte har behövt ifrågasättas. Nu är spelserien tillbaka med ett helt nytt grepp.

Bloons Monkey City innehåller förvisso element från de klassiska spelen, men här är det fullt fokus på freemium-konceptet. Spelet är gratis, men för att fixa lite extra förmågor eller bara komma snabbare fram kan du betala pengar.


Här handlar det om att du ska bygga upp din stad i apriket. Byggnaderna du placerar ut är antingen för att ge staden ström, samla pengar, uppgradera torn eller helt enkelt för att kunna använda torn när det är dags att bråka. Varje ny del av staden får du erövra av de ondsinta ballongerna och du har bara möjlighet att stoppa ut så många torn som du byggt hus i staden, vilket sätter en ny snurr på strategitänket.

Du kan även bygga egna ballongfabriker och skicka dem på andra anävndare som spelar spelet, eller så kan du tävla mot andra för att se vem som kommer längst på olika banor. Just flerspelarlägena är det inget fel på, varken i variationsgrad eller underhållningsvärde.


Att bygga ut sin stad på det här sättet är även det ett ganska kul tillägg i spelserien som faktiskt tillför något nytt även om det är samma torn som vi sett tidigare. Nackdelen är så klart att det är freemium, vilket inte direkt har förvaltats bra här.

Som gratisspelare är det ett ständigt tjat om att du ska köpa något i spelet. Köper du inget får du titta på reklamfilmer från andra spel i tid och otid och bombarderas av meddelanden om hur bra det är att köpa saker. Samtidigt är det väldigt konstigt balanserat med vad du faktiskt kan köpa i spelet när du väl börjar lägga ut pengar. Att handla upp sig på spelets två olika valutor, guldpengar och rubiner, är inga konstigheter. Men sen kan du köpa olika temapaket för att exempelvis göra din stad mer westernlik. Då får du med en specialbyggnad som inte gör ett skrutt alls i spelet och några delar av staden ser ut som det tema du valde att köpa, men någon slags bonus är det på inget sätt tal om. Inte heller finns det möjlighet att köpa sig ur en knipa inne på banorna, där det faktiskt skulle behövas. Du kan shoppa tidsbestämda förbättringar, men att langa på med mer pengar exempelvis för att ha råd med fler torn och uppgraderingar går tydligen inte för sig.

För att vara ett spel som ständigt tjatar om att vi ska handla på oss mer virtuell valuta, för det gör spelet även efter att vi testat att köpa något, förvaltas den köplustan förvånansvärt dåligt. Istället känns det mest som ett ständigt tjatande som egentligen inte leder någonstans. Ninja Kiwi gör riktigt bra Tower Defense-spel, men vi kan inte påstå att de verkar ha något direkt grepp över hur freemium-genren ska hanteras.