Välgjord freemium

Apptest: Hearthstone: Heroes of Warcraft

Blizzard hanterar freemium på ett annorlunda och åtminstone stundtals bra sätt.

Publicerad Uppdaterad

Två spelare med vardera 30 liv, några specialförmågor och en hög med kort. Innan du själv blir ihjälslagen av de figurer och förmågor som finns på motståndarens kort ska du ha plockat ner dennes liv till noll, samtidigt som du försöker balansera att antingen attackera motståndaren eller dennes kort. Lägg sedan till att du bara har ett visst antal mana-poäng att spendera per runda och dina olika kort är värda olika mycket mana, så har du sammanfattningen av Hearthstone ungefär förklarad.


Alla figurer, monster, föremål och så vidare är sådant som är bekant för de som redan spenderat en massa tid med Blizzard och deras Warcraft-universum, men det är inget krav att ha spelat något sådant för att hänga med här, utan det är ett fristående spel. däremot är det nog en fördel om du sedan tidigare är van vid Blizzards röstskådespeleri för Warcraft, för det låter annars enormt larvigt när de olika karaktärerna ska prata med varandra före och under matchen (tänk den värsta sortens karikatyr av rollspelare som röstskådisar).

Som spelare har du dels ett gäng olika karaktärer med olika specialförmågor att välja mellan och sedan givetvis alla delar av samlandet och köpandet, men konstigt nog inte bytandet med andra spelare, som hör den här typen av kortspel till. Du kan låsa upp kort och karaktärer genom att spela mot datorn och du kan även samla på dig spelets egen valuta för att köpa kort. Har du en hög värdelösa kort kan du mala ner dem till material för att tillverka nya (svindyrt såklart) och i sann freemiumanda kan du även köpa spelets valuta för riktiga pengar.

Just när det kommer till Blizzards sätt att hantera freemium får vi ändå säga att de lyckats bra. Att köpa hela expansioner är snordyrt, men hela “bara ett litet boosterpack till”-tänket som gjort den här typen av spel framgångsrika i den fysiska världen finns även här utan att för den sakens skull vara påträngande.


Den stora grejen är annars såklart att ge sig in i matcher och turneringar mot andra spelare och där ligger väl den största buggen med spelet som sådant, om freemium inte är illa nog i din värld. Det bakomliggande maskineriets sätt att matcha ihop spelare verkar nämligen vara fullständigt ur spel och verkar ganska ofta kunna sätta vem som helst mot vem som helst och inte direkt baserat på någon erfarenhet eller statistik.

Men som en digital version av det som gjort bland annat Magic stort under alla år fungerar det faktiskt riktigt bra.