Fyller Nintendohålet

Apptest: Micromon

Vill inte Nintendo släppa sina spel till mobilen kommer klonerna. Micromon är ett lysande sådant exempel.

Publicerad Uppdaterad

Det har skrivits otaliga spaltmil om huruvida Nintendo borde börja släppa sina spel till mobila enheter för att kunna tjäna lite extra pengar. Företaget i fråga tvärvägrar som bekant och det gör att det då och då dyker upp kloner av företagets spel av varierande kvalitet. Oceanhorn och Ittle Dew tar sig an Zelda på ett fint sätt och det har släppts otaliga varianter på såväl Mario Kart som Super Mario Bros. Pokémon har också fått en bunt kloner till mobila enheter, men ingen har varit riktigt vettig.

Samtidigt har det bara varit en tidsfråga innan någon kompetent nog skulle ta sig an ämnet och det är precis vad Micromon handlar om. Du sugs in i en digital värld (vilket för tankarna mer till Digimon än Pokémon, men låt gå) där allt mer eller mindre fungerar som det gör i Pokémon-spelen med hundratals varelser att fånga och en fyllig story att spela igenom. Pokémons kallas för Micromons, Pokebollar är datachip och professor Oak är en sjukt jobbig robot, men alla element finns där och är helt fantastiskt välgjorda. Utöver att fånga små monster och slåss med dem ska du såklart även rädda världen, men storyn utvecklar sig i maklig takt för att det inte ska kännas allt för hetsat. Faktum är att spelets främsta nackdel är att det går lite väl långsamt under inledningsfasen, men väl förbi den har vi få saker att klaga på.

Grafiskt och uttrycksmässigt har spelet lånat en hel del av den klockrena charm som återfanns i Golden Sun-serien, vilket inte direkt gör spelet sämre. Just den här typen av spel gör sig dessutom perfekt till pekskärm då det inte finns några direkt hetsiga element som kräver ett riktigt styrkors för att fungera tillfredsställande. 

För sju spänn får du ett enormt välgjort, snyggt och stort spel som utan problem hade kunnat kosta mångdubbelt mer och fortfarande vara värt det. Det finns möjlighet att köpa föremål och hjälpmedel i spelet för riktiga pengar, men hela den biten ligger i bakgrunden och känns aldrig riktigt som ett krav. Just eftersom det inte hetsas med in-app-köp och för att spelet är så pass billigt som det är känner vi snarare att det blir ett schysst sätt att stödja utvecklaren utöver den initiala kostnaden för spelet.