-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Inget nytt under solen
Apptest: Tiny Tower Vegas
Att bygga våningar på ett hus kan tydligen bli tråkigt efter ett tag.
Tiny Tower var ett tidigt exempel på Freemium-spel som var alldeles ohemult beroendeframkallande. Egentligen byggde du ju bara nya våningar på ditt hus, lät folk flytta in och gav dem jobb men ändå fastnade du snabbt. Långt efter att vi gått vidare kom Star Wars-licensen till huset i form av Tiny Death Star, som visade att det fortfarande fanns något att hämta ur konceptet.
Nu bygger vi torn i Las Vegas och det egentligen enda nya är en tredje valuta i form av marker. Sådana får du i dricks lite överallt och dessa används sedan för att spela på casinovåningarna för att du ska lyckas vinna den sedan tidigare etablerade valutan Bux. Att du potentiellt kan vinna Bux gör att allt du kan köpa kostar sjukt mycket, vilket omgående pajar hela poängen med freemium, eftersom otursförföljda får punga ut med vansinniga mängder riktiga pengar bara för att kunna bygga något virtuellt i spelet.