Mobil klassiker

Apptips: Day of the Tentacle

90-talsklassikern Day of the Tentacle visar sig göra sig utmärkt som mobilspel.

Publicerad Uppdaterad

Mobilerna har inneburit en rennäsans för peka-och-klicka-äventyren, med både nya titlar och återutgivning av 90-talsklassiker som denna.

Om du inte är bekant med DOTT sedan tidigare så är handlingen att en ond tentakel tagit över världen i framtiden, och plan a för att stoppa honom går snett och slutar i att de tre huvudpersonerna fastnar på samma plats i nutid (nåja, 90-tal då) för 200 år sedan och 200 år in i framtiden. De kan fortfarande kommunicera och skicka föremål till varann i en process som är misstänkt lik att spola ner saker i toaletten. Spelet har mycket humor, och en hel del av problemens lösningar handlar förstås om att påverka saker över tiden.

Att spelet var bra på 90-talet behöver inte diskuteras, men hur har det hållit över tid? Jovars, riktigt bra. Både problem och humor är fortfarande riktigt lyckade. Däremot känns det som utvecklingen i omvärldsinteraktion gått framåt. Varför behöver man till exempel, om man ska gå från ett rum till ett annat, först öppna dörren mellan dem med en separat instruktion? Varje föremål kan tittas på, dras i, knuffas, öppnas eller plockas upp, när det i praktiken bara finns en sak man vill göra med det. Nyare spel har oftast löst det mer elegant.

I vilket fall har man överfört användargränssnittet till mobilen på ett bra sätt som utnyttjar hela skärmen till spelet, och som inte står i vägen för spelupplevelsen. Grafiken funkar också bra även på den mindre mobilskärmen.

Rekommenderas!