Spelrecension Android:
Elite CommandAR
En plastpistol med mobilen fastspänd utgör det definitivt roligaste skjutarspelet till mobilen.
Förstapersonsskjutare till mobilen tillhör den spelgenre som verkligen lider av att enbart styras med pekskärm. Bristen på fysiska kontroller gör att känslan ofta uteblir och då spelar det ingen roll hur bra storyn eller spelet i övrigt är.
Elite CommandAR levereras med en plastpistol (som kan inhandlas här för cirka 25 dollar - spelet hämtar man hem gratis) där din mobil spänns fast i en anordning på ovansidan. Gömt i pipans sida finns en kabel som kopplas in i ljudutgången och det är den som utgör kommunikationen mellan pistol och mobil. Längsmobilens ena sida finns några knappar för omladdning, sköld och liknande, och via mobilens gyro "ser" spelet vart du siktar (den hajar även när du kör Bruce Willis-stilen med puffran i liggande läge).
Genom någon av de två medföljande papperslapparna, som spelet läser av med mobilens kamera, kastas du in i olika scenarion. Storyn i sig är av standardsnitt, rymdbaserad och ärligt talat fullständigt ointressant för spelupplevelsen.
Spelet i sig är en så kallad rälsskjutare, där spelet styr vart du går medan du kan ägna dig åt att sikta vart som helst i din omgivning. Här attackeras du av konstiga insekter, robotar och annat elakt som försöker skjuta dig.
Ljudet från puffran går inte att stänga av, vilket är spelets främsta nackdel tillsammans med de något bökigt placerade kontrollerna för omladdning och sköld. Om man bortser från det är Elite CommandAR barnsligt kul eftersom hela du är med och styr spelet. Vad storyn handlar om eller vad du egentligen skjuter på är ointressant, i stället sugs du direkt in i det hela med hjälp av känslan det hela skapar och det gör spelet till en vinnare.