Speltest
Fieldrunners 2: Mer av allt fast fattigare
Fieldrunners, kungen av Tower Defense-spel är tillbaka med extra allt, och det blir ibland lite urvattnat.
Fieldrunners är en riktig klassiker i spelsammanhang för mobilen. Vid det här laget har spelet släppts på varenda plattform du kan tänka dig och sålts i någonstans runt fyra fantasiljarder exemplar och kopierats av andra utvecklare ungefär lika många gånger. Nu finns del två ute på banan och ska visa alla kloner hur ett spel inom Tower Defense-genren ska göras på riktigt.
På det stora hela handlar det om tankesättet ”mer av allt” på ett sätt som bitvis fungerar utmärkt. Grafiken är upphottad och spelmekaniken är i grunden densamma men förfinad på flera plan, liksom även grafiken. Till lite äldre enheter gör det dock att spelet tar rätt lång tid på sig att både laddas vid start och inför varje ny bana.
Spelet i sig är numera uppdelat i fyra olika världar med en bunt banor i varje värld. Miljöerna känns igen från första spelet, men nu bjuds vi på olika typer av uppdrag istället för enbart det klassiska upplägget där du ska bygga hinderbana för att fienden inte ska kunna ta sig från punkt A till B. Samtidigt finns det ett par nya fiender och så vansinnigt många olika försvarstorn att det nästan blir svårt att hålla koll på dem. Det ger fler möjligheter att klara en bana, men gör samtidigt att känslan blir lite urvattnad stundtals.
Trots det är spelmekaniken så fulländad som den kan bli i den här typen av spel och du känner sällan att det är spelets fel att du åker på stryk. Just det är den enorma styrkan hos Fieldrunners 2, men samtidigt dras betyget ner en hel del av att även Subatomic Studios fallit för in app-köpets förbannelse för att fuska sig fram och att det helt och hållet saknas multiplayer (”kommer snart” har de sagt sedan långt innan releasen av spelet).