Nu har det gått så långt att de flesta banker har Iphoneappar, men det är kul att en del gör lite mer än det självklara. Jag har tidigare tittat på appen iGiro som läser in det där krångliga OCR-numret på dina räkningar oavsett vilken internetbank du har. Bra idé och den idén har Danske Bank tagit med sig när de nyligen lanserat sin Iphone-app (som även finns för Android-mobiler).
Genom att skanna in hela nedre kodraden på inbetalningskortet så matas uppgifterna som annars är krångliga att mata in direkt in i mobilbanken på telefonen och du får bekräfta för att sedan räkningen ska betalas. Det är ett relativt fullständigt bankerbjudande som finns i Danske Bank-appen. Möjligen kan det vara lite trixigt att få in hela kodraden i fönstret i IPhone, men är man stadig på handen så går det.
Att göra en app istället för en mobilanpassad webbsida var självklart, berättar Daniel Wahlström på Danske Bank när jag träffar honom för att få höra om appen och testa själv i praktiken. Han ser användarupplevelsen i appen som central.
Annons
- Nästa steg tror jag är fler tjänster kring finansiell planering. Mobiltelefonen och kanske framförallt större surfplattor ger goda möjligheter till att visa grafer och samlad information för bättre överblick över din ekonomi, säger han.
Sedan påpekar han i samma andetag att mobilbanken inte ersätter internetbanken. Om man till exempel ska göra en investering så gör man troligen research på datorn och använder sedan mobilen för själva genomförandet av transaktionen.
Det är inskanningen av räkningar i Danske Banks app som är huvudnumret och det visar att de tänkt lite mer än de flesta andra banker. Då är egentligen enda nackdelen ur mitt perspektiv som användare att man måste ha med sig koddosan för att kunna betala sina räkningar. Det är inte utan att man ser fram emot när mobiltelefonen kan användas som koddosa.