Maxad spelupplevelse
Prisbelönta spelet Badland testat
Badland är ett av fyra spel som i år vann ett pris på Apple Design Award vid utvecklarkonferensen WWDC. Det kan vi förstå; grafik och ljud i detta Ios-exklusiva plattformsspel samarbetar väl för att maxa spelupplevelsen. Mobil har testat.
Äventyrsspelet Badland utspelar sig i en mystisk och något magisk djungelliknade miljö där spelaren i form av en flygande varelse ska ta sig igenom femtio olika nivåer. Man kan välja att spela själv eller upp till fyra spelare. I det senare fallet ska man klara av 16 olika banor.
Målet med Badland är att samla in kloner och klara av olika uppdrag. Det gör man genom att flyga eller rulla fort, precist och säkert nog. Det gör man i sin tur genom att hålla fingrarna på skärmen. Berör man en klon eller superklon skapas det mängder av mindre kloner som spelaren ska lyckas samla in och ta med sig tills uppdraget är avklarat. Beroende på vad nivån kräver kan spelaren, genom att beröra andra föremål, bli mindre (smaller), större (bigger), studsigare (bouncy), klistrigare (sticky), långsammare (slower) eller snabbare (faster). Spetsiga föremål leder till att varelsen exploderar och bör undvikas. Har man blivit klistrigare kan man däremot studsa mot de stora cirkelsågar, som annars får en att explodera, utan att dö. Man dör också om man inte hinner med uppdraget.
Vissa banor är svårare än andra att ta sig igenom och kräver att man försöker om och om igen. Då det inte finns någon gräns – förutom att man inte får någon höjdarspelstatistik – för hur många gånger man kan försöka så handlar det bara om att sadla om och pröva igen tills man lyckas. Med tanke på nya freemium-trenden, som ofta kräver att man betalar för att inte behöva vänta och prova igen, är detta en befriande spelupplevelse. Man kan dessutom spela om en avklarad bana för att samla in fler kloner.
Grafiken, som är optimerad för retinaskärm, är riktigt fin även i övriga skärmar. Och just samspelet mellan den snygga grafiken och musiken gör spelupplevelsen rätt så intensiv. På plussidan finns dessutom synkningen av spelandet via Icloud – man kan fortsätta i Ipaden där man slutade i Iphonen.
Målet med spelet förstår man när man spelat en eller två banor men en kort beskrivning av uppdraget hade varit önskvärt. Det är också mycket tacksamt att man får obegränsat med möjligheter att klara av en bana, men det minskar samtidigt incitamentet att uppnå målet. Att lära sig att flyga istället för att hoppa kräver också fingerfärdighet. En förklaring finns när man pausar spelet, men den hade varit välkommen direkt från startskärmen. Beskrivningen av de olika föremål som man ska beröra för att få olika krafter finns också tillgänglig när man pausar spelet. För den ovana spelaren hade det dock varit bra med en inledande förklaring. Frånsett dessa minusaspekter är spelet väl värt pengarna.