ZTE ökar mest

Nokia fortfarande störst

Den finska mobiltillverkaren behåller fortfarande greppet om världsmarknaden, enligt en analys av mobilförsäljningen under årets tredje kvartal.

Publicerad Uppdaterad

Enligt analysföretaget IDC har Nokia en marknadsandel på  27,1 procent av världsmarknanden, vilket är tillräckligt för att hålla sig kvar på den översta positionen bland de stora tillverkarna. Närmaste konkurrenten Samsung har knappat in och har numera en andel på 22,3 procent. Det är resultatet av en ökning på 1,8 procentenheter jämfört med tredje kvartalet 2010. Under samma period har Nokias backat 4,5 procentenheter.

Den största ökningen under perioden stod ZTE för när man ökade sin andel från 3,5 procent till 4,9 procent.

Framgångarna för Samsung bygger till största delen på försäljingen av tilverkarens smartphone-modeller och Galaxy S2 nämns särskilt i rapporten från IDC. Särskilt på tillväxtmarknader som den kinesiska märktes uppgången för Samsungs smartphones. Även när det gäller vanliga java-mobiler ökade Samsung försäljningen mer än marknaden i genomsnitt.

Även för ZTE var smartphone-försäljningen på den kinesiska marknaden en viktig orsak till uppgången, men man hade även framgångar med enkla modeller inriktade på röstsamtal som såldes genom den amerikanska operatören AT&T.

Sifffrorna för LG avspeglar att man bara lanserat ett fåtal nya modeller och att man inte lyckats hålla sin produktportfölj lika uppdaterad som konkurrenterna. IDC förutspår att LG:s position som den tredje största tillverkaren kan vara hotad under fjärde kvartalet, eftersom ZTE:s uppåtgående trend sannolikt håller i sig och marknadföringskampanjerna för 4S väntas påverka Apples försäljning mot slutet av året. Under tredje kvartalet placerade sig Apple på femte plats med 17,1 procent av marknaden, en siffra som nu väntas stiga när 4S har börjat säljas.    

Marknadsandel, tredje kvartalet

1. Nokia 27,1%

2. Samsung 22.3%

3. LG 5,4%

4. ZTE 4,9%

5. Apple 4,3%