Färska siffror

Samsung och Apple minskar på mobiler

För första gången på fyra år minskar Samsungs marknadsandel på smarta telefoner. Även Apples andel minskar under första kvartalet.

Publicerad Uppdaterad

Analysfirman Strategy Analytics senaste siffror visar att Samsung för första gången på fyra år tappar marknadsandelar på marknaden för smarta telefoner. Samsung skeppade 89,0 miljoner enheter och hade därmed en global marknadsandel på 31,2 procent, en minskning från 32,4 procent jämfört med första kvartalet 2013. Utvecklingen var även negativ för Apple, med 43,7 miljoner skeppade enheter och en marknadsandel på 15,3 procent, vilket kan jämföras med 17,5 procent för ett år sedan. Tillsammans stod därmed Samsung och Apple för 47 procent av totala antalet skeppade enheter under första kvartalet 2014, jämfört med 50 procent för ett år sedan. Samtidigt lyckades Huawei behålla sin andel på 4,7 procent och Lenovo öka sin till 4,7 procent, från tidigare 3,9 procent. Totalt ökade antalet skeppade smarta telefoner med 33 procent till 285 miljoner enheter globalt under första kvartalet, jämfört med första kvartalet 2013.