Trafiksäker mobilanvändning tillåten

Slut med SMS under körning

Sedan igår, den 1 december gäller nya lagar för användningen av mobilen i bilen. Att använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning som gps-enheter i bilen förbjuds inte men det måste ske på ett trafiksäkert sätt.

Publicerad Uppdaterad

Om mobilen eller annan kommunikationsutrustning används under körning på ett trafiksäkert sätt får bilföraren fortsätta använda dessa, enligt de nya regler som trädde i kraft den 1 december. 

Med andra ord handlar inte den nya lagstiftningen om ett totalt förbud mot användningen av mobilen i bilen. Men det du gör med mobilen får inte inverka negativt på körningen. Något som anses vara trafikfarligt är exempelvis att läsa och skicka SMS, kolla sociala medier, eller söka information och musik. Gör man det så kan det leda till dagsböter.

– Det kommer att vara tillåtet att använda kommunikationsutrustning i motordrivna fordon också framöver, bara man gör det på ett trafiksäkert sätt. Det handlar om att bilföraren ska tänka efter hur han eller hon använder mobiltelefon och annan teknikutrustning under körning, så att olycksriskerna minimeras. Att som förare använda teknik som kräver mycket uppmärksamhet mentalt, men även visuellt och manuellt, innebär en ökad olycksrisk på vägen, skriver regeringen.

Otydligt med menlig inverkan
Det som tydligt pekas ut som trafikfarligt är att skicka SMS, ägna sig åt sociala medier, titta på film, knappa på GPS-navigatorn, spela spel, söka efter information eller musik och böja sig ner för att plocka upp exempelvis en tappad mobiltelefon.

Mindre tydligt är det däremot vad gäller annan användning av mobil- och kommunikationsutrustning i bilen. Förordningen säger att föraren får ”vid färd på väg med ett motordrivet fordon, ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”. 

Problemet är att vad som ”inverkar menligt” kan tolkas olika. Definition som ges är ”Aktiviteter som tar blick och tanke från trafiken, har en negativ inverkan (alltså menlig) på körningen, om det så bara rör sig om någon enstaka sekund. Det innebär att körningen blir trafikfarlig”, skriver Transportsyrelsen

Källa