Apptweets

Appmarknadsföring nu på Twitter

Realtidsinfo effektiviserar appnedladdningar.

Publicerad Uppdaterad

Twitter meddelade i går att apptillverkare nu kan köpa in sig i Twitterflöden. Beskedet kommer efter ett omfattande betatest, i vilket Twitters information om sina användares intressen, nationalitet, kön och mobilplattform kombinerat med deras realtidsuppdateringar om sina förehavanden visat sig vara mycket effektivt för att driva appköp.

De riktade tweetsen kan antingen skapas automatiskt och bestå av appens ikon, beskrivning och nedladdningsknapp, anpassas och skräddarsys med ytterligare köpargument eller bestå av en länk i en tweet. Även möjligheten att följa hur en kampanj påverkar appnedladdningen och påföljande Twitterkonversationer ingår. Twitter tar dessutom bara betalt per klick, när användare klickar sig vidare till Google Play eller App Store, eller direkt öppnar appen. 

I maj i år visade appanalysföretaget Fiksu hur Facebooks detaljerade information om sina användare var överlägsen för appmarknadsföring jämfört med andra annonseringsmetoder.