Spelar vidare på underdog-rollen

Kolla in Microsofts första reklamfilm för Nokia

I fredags blev Microsofts uppköp av Nokias mobiler och tjänster klart. Det firar mjukvarujätten med en helt ny reklamfilm.

Publicerad Uppdaterad

I dag går 25 000 Nokia-anställda över till att arbeta för Microsoft. Det firar mjukvarujätten med att publicera en helt ny reklamfilm som lyfter fram Nokias Lumia-serie.

Med reklamfilmen vill Microsoft hamra in att du minsann inte är som alla andra om du väljer en Lumia-telefon. I klipper får vi följa en ovanligt färgglad  och självsäker kille med en gul Lumia 1020  i en annars grå och tråkig värld. Vart han än går vänder sig folk om på gatan i ren och skär häpnad.

För att budskapet verkligen ska gå fram - om någon nu skulle ha missat det - utgörs soundtracket till reklamklippet av Kinks klassiska låt ”Not Like Everbody Else”.

Lyfter fram tredjepositionen

Det här är inte första gången som Microsoft spelar på underdog-rollen, och att man utgör ett tydligt tredjealternativ till mer utbredda Android och Ios.  I den första reklamfilmen för Windows Phone från 2010 valde Microsoft ett minst sagt annorlunda grepp, och ville lyfta fram sin nya mobilplattform som något konsumenterna inte blir ”besatta av”.

Ett nyare exempel är reklamfilmen där ett bröllop urartar i ett storslagsmål mellan Apple- och Samsung-fans, allt medan två servitörer med Windows Phone-telefoner kommenterar fajten.

”Tror du att de skulle sluta slåss om de kände till Windows Phone?”, frågar den ena servitören, eventuellt ironiskt. 

”Jag har ingen aning. Jag tror att de gillar att bråka med varandra”, blir svaret.