Ras inom mobilområdet

Samsung under hård press efter dåligt årsslut

Samsung sägs ha tappat ledningen efter ännu ett dåligt kvartal.

Publicerad Uppdaterad

Samsungs rapport för fjärde kvartalet och helåret 2014 visar att den sydkoreanska tillverkaren fortfarande behöver hitta en väg tillbaka till tillväxt inom det mobila området. Det är nämligen så att, för första gången på tre år, Samsung redovisar ett minskat rörelseresultat på årsbasis för hela företaget. På kvartalsbasis har vinsten minskat fem kvartal i rad. Chiptillverkningsaffären, med försäljning av komponenter till bland annat konkurrenten Apple, drog siffrorna uppåt men det mobila affärsområdet, där försäljning av smartphones och surfplattor utgör huvuddelen, drog dem nedåt. 

Medan omsättningen för hela företaget minskade med närmare 10 procent till 206,21 biljoner koreanska won, sjönk den inom det mobila området med över 19 procent, till 111,76 biljoner koreanska won. Sett till rörelseresultat pratar man om en närmare halvering av vinsten inom det mobila området på helårsbasis: från 24,96 biljoner koreanska won under helåret 2013 minskade rörelseresultatet till 14,56 biljoner koreanska won inom det mobila området. Det motsvarar en minskning med över 41 procent. Under fjärde kvartalet, och detta trots att Samsung lyckades öka snittpriset per sålda smartphone tack vare Note 4, minskade vinsten från 5,47 biljoner koreanska won till 1,96 biljoner koreanska won.

Apple större än Samsung?
Samsungs resultat är i stark kontrast till den historiska vinst som Apple redovisat för samma kvartal. Sett till antalet skeppade enheter kan även kvartalet innebära att Samsung tappar sin plats som världens största smartphonetillverkare. 

Samsung presenterade inte några detaljerade försäljningssiffror men sa att antalet sålda smartphones och surfplattor hade minskat under fjärde kvartalet. Kombinationen av Samsungs svaga kvartal och Apples starka kvartal kan leda till att Apple istället blir världens största smartphonetillverkare. Enligt analyshuset Strategy Analytics är detta redan fallet.

I mars presenterar Samsung sitt nya flaggskepp, Samsung Galaxy S6, och Samsung sa i sin kvartalspresentation att företaget räknar med att sälja fler smartphones under kvartalet. Försäljningen av surfplattor beräknas däremot minska. 

Konkurrensen inom smartphones beräknar Samsung vara ännu tuffare framöver, på grund av den ökande efterfrågan för smartphones på tillväxtmarknader. En sådan marknad är Kina, där Samsung länge varit störst, innan tillverkaren förlorade sin ställning till förmån förförst kinesiska Xiaomi och senast amerikanska Apple. 

Samsung räknar även med relativt låg efterfrågan på surfplattor under kommande kvartal.