Minskad återbäring för tillverkare

Vinstkraven höjs för Google Play

Trots fler sålda mobiler ligger Android och Google Play långt efter App Store på Ios när intäkterna från betalappar summeras.

Publicerad Uppdaterad

Android har idag omkring 80 % av smartphonemarknaden, men Google Play har fortfarande långt kvar till App Store när det gäller försäljningsvolymer. Under 2013 spenderade en genomsnittlig Androidanvändare bara en fjärdedel så mycket som Iosanvändaren. Anledningarna är flera – en stor del av Androidenheterna är lågprismobiler och på exempelvis den kinesiska marknaden säljs många mobiler utan tillgång till Google Play.

Enligt The Information planerar Google två åtgärder för att öka vinsten från appförsäljningen – minskad återbäring till mobiltillverkare och bättre möjligheter att testköra betalappar.

Tidigare i år ökade Google ”öppet köp”-perioden för appar från 10 minuter till två timmar. Så länge kan man alltså provköra en app innan köpet är slutgiltigt. Är man missnöjd, eller om något inte fungerar optimalt i mobilen, man enkelt häva köpet och avinstallera appen direkt i Google Play. Google vill sänka trösklarna för betalappar ytterligare genom en ny typ av testversioner – micro apps. Syftet är att hålla nere storleken på filerna. Det ska vara möjligt att testa de viktigaste funktionerna i en betalapp utan att bränna hela månadens datapott eller fylla mobilens minne.

Google uppges alltså dessutom sänka den återbäring som mobiltillverkare får för appar som säljs i deras enheter. Ersättningarna har sänkts från 25 till 15 procent för vissa tillverkare medan andra blir helt utan återbäring på grund av för låg omsättning.

Google Play, inklusive försäljning av film och musik, beräknas omsätta mellan 23 och 30 miljarder kronor under 2014. Analytiker bedömer att Google Play kan passera App Store först 2018.

Källa