15 procent fler sålda mobiler hos The phone house under 2006
Jämfört med året innan såldes cirka 15 procent fler telefoner hos The phones under det gångna året. Teknikutvecklingen och konkurrensen mellan operatörerna bidrog till ökningen. Allra bäst sålde K750i.
Allt fler av The phones kunder byter till en ny telefon varje år. Den snabba tekniska utvecklingen i kombination med att mobilen blivit viktigare som modeaccessoar är två faktorer om bidrar till att telefoner byts ut snabbare än tidigare. Konkurrensen mellan operatörerna och de sjunkande samtalskostnaderna uppges också ha bidragit till att många skaffat ny telefon och nytt abonnemang.
Den telefon som sålde allra bäst hos The phone house under 2006 var Sony Ericssons 2G-mobil K750i. Hos återförsäljaren anser man att bristen på attraktiva, billiga 3G-mobiler har gjort att övergången från 2G till 3G inte tagit större fart under 2006
- Huruvida vi ser en snabb övergång mot 3G under 2007 ligger helt i händerna på tillverkarna, operatörerna har hittills inte fullt ut lyckats locka kunderna till det nya nätet. Istället är det telefonen som styr kundens val, säger Johan Paulsen Järnliden, marknadschef på The phone house i ett pressmeddelande.
Inte heller slutet av 2006, som inkluderar julhandeln, innebar något genomslag för 3G.
- Som vi tidigare sagt kan vi notera att det inte blev någon 3G jul i år heller och istället var det billiga kontantkortstelefoner som återigen sålde bäst, säger Johan Paulsen Järnliden.
Trenderna under 2006 har varit nya färger och tunna mobiler. Mobiler i färgerna rosa, guld och rött har sålt bra. Samtidigt har intresset för tunna mobiler ökat. På The phone house har man dock märkt att tillverkarna inte får fokusera allt för mycket på att skapa tunna mobiler på bekostnad av funktioner. Intresset för teknik är nämligen en annan faktor som styr mobilköparna och om exempelvis kamera eller plats för minneskort saknas innebär det ett mindre intresse från konsumenterna.