Event: Google Think Mobile

4 råd för mobila strategier

Under eventet Think Mobile passade Mobil:Business på att träffa Google-profilen Amanda Rosenberg för att ställa några frågor om framtidens mobila marknadsföring och mobila strategier.

Publicerad Senast uppdaterad

BILD: Amanda Rosenberg på podiet under Google Think Mobile i Stockholm. Foto: Roman Pixell

Amanda är en ledningsperson med fokus på Googles kanske viktigaste affärsområde: The Next Thing. Efter tre år i bolaget och två år som affärsutvecklingsansvarig för Europamarknaden, har hon inte bara sett, utan även varit med om att sätta det förskoningslösa tempot inom mobilvärlden.

Under mobilkonferensen idag talas det mycket om att företagen måste engagera sina kunder. Även bolag inom snabbrörliga konsumentvaror talar om engagemang som en nyckel till framgång i den mobila kanalen, men stämmer det verkligen? Är ökat engagemang det som ger bäst utdelning för medieköp?

- Historsikt sett har FMCG-branschen inte utmärkt sig för konverteringsmål när det kommer till digital annonsering, det är lite i dess DNA. Men med mobilen ökar möjligheterna att göra avslut och vi rör oss mer och mer mot engagemang på ett naturligt sätt. Den stora frågan är nog mest hur bolagen ska hitta nya sätt att definiera konverteringsgrad i framtiden. Det här är i och för sig inget som särskiljer FMCG från andra branscher, liknande problem finns överallt.

Kommer kostnaderna för annonsering i mobila och sociala kanaler att gå upp i takt med allt fler annonsörer med stora annonsbudgetar flyttar sina medieinvesteringar dit?

- Jag tror inte att det blir för dyrt för annonsörer med vanliga annonsbudgetar, det kommer finnas utrymme för alla. Men utvecklingen är helt klart oundviklig - de stora annonsörerna kommer att spendera allt mer i den mobila kanalen. Annonsbudgeten kommer i slutändan kommer att vara densamma för mobilen och andra kanaler, även om den idag kan vara separerad från resten av verksamheten. Jag blir verkligen glad när jag träffar företagsledare som talar om den mobila kanalen som en naturlig del av mediemixen utan att särskilja!

Google är mycket engagerat i NFC-betalningar. Kommer skiftet mot NFC-betalningar att kunna genomföras utan en fysisk infrastruktur motsvarande den vi har idag med kortläsare, det vill säga enbart med mobiler och appar?

- Nej det tror jag inte, i alla fall inte i dagsläget som det ser ut. Men infrastrukturer är helt värdelösa om konsumenterna inte förstår och tar till sig tekniken. Vi talar också om ett skifte i beteende och användarmönster, så betalningsrutinen måste kännas mycket naturlig. Vi har en massa exempel på dåliga infrastrukturer, exempelvis att man betalar med hjälp av QR-koder i kassaled. Den tid det tar för konsumenterna att ta till sig detta kommer inte att vara aktuell att lägga ned.

Har du några råd till dem som tar fram och implementerar mobila strategier ute på bolagen idag?

Jag säger som hockeyspelaren Wayne Gretzky - försök inte att vara där pucken är, utan där den kommer att vara. Annars har jag har egentligen bara tre råd:

1. Fokusera på användaren och användningen, det vill säga det man vill utföra

2. Integrera mobilitet i allt du gör. Allt. Verkligen.

3. Offra allt på att få till en optimal användarupplevelse.

Men hur ska man egentligen gå till väga som mobilperson med tanke på hur svårt många har för att få gehör internt för mobila satsningar?

- Data, data, data. Mät allt, analysera och använd informationen för att övertyga företagsledningen om att den mobila kanalen fungerar och få att satsa mobilt på ett strategiskt plan.

Vad gör dig mest engagerad idag när det kommer till utveckling inom mobilbranschen?

- Wow ... en hel del! Förmodligen är det framför allt genomslaget för mobil handel (m-commerce). Det kommer att dra med sig en mängd andra områden, exempelvis annonsering - på riktigt.

Om du är intresserad av att lära dig mer om utvecklingen inom mobilbranschen, vill redaktionen varmt rekommendera seminariedagen NMDS på Nalen den 9 december.

Nordic Mobile Developer Summit är en heldagskonferens med fokus på mobil utveckling och affärsutveckling. Talare i världsklass, fantastiska workshops och riktigt spänannde paneler för dig som vill ligga i framkant. Den fulla agendan för NMDS finns här. Gå med i Mobil:Business Facebookgrupp om du vill hålla dig uppdaterad kring eventet!