Alcatel söker partner

Publicerad Senast uppdaterad

Alcatels jakt efter en samarbetspartner tycks stadfästa trenden bland mobiltelefontillverkarna att gå samman för att hänga med i den hårdnande konkurrensen.

Branschen tycks vara inne i nästa utvecklingfas i processen där mobiltelefonen lämnar kategorin exklusiv och dyr produkt, tillverkad av några få nischföretag, till att bli en masstillverkad produkt som alla har råd med.

Samtidigt är 2.5G och 3G-tekniken på väg att göra intåg, vilket förväntas öka komplexiteten i mobilerna avsevärt. På massmarknaden förväntas dessutom marginalerna krympa. Mot denna bakgrund är det inte konstigt att tillverkarna söker samarbeten.

Sedan tidigare har, som bekant, Ericsson och Sony gått ihop för att utvecka nya telefoner, och även Siemens och Toshiba utvecklar nya produkter tillsammans. Nokia å andra sidan anser sig inte behöva någon partner i nuläget, men det är kanske något som endast marknadsdominanten kan kosta på sig.

Notera också att flera av tillverkarna har valt att lägga ut själva tillverkningen av sina mobiler på underleverantörer. Även Alcatel har vidtagit denna åtgärd.

Alcatel uppger också att man inte kommer att utveckla 3G-teknik på egen hand. Samtidigt säger Olivier Houssin att man inte överlever utan en 3G-telefon. Lösningen ska komma genom ett samarbete. Men han hänvisar också till att både Ericsson och Motorola nyligen tillkännagivit att man kommer att licensiera ut sin 3G-teknik till andra tillverkare. Alltså kan 3G-tekniken komma att köpas från t ex Ericsson och stoppas in under en Alcatel-huv.

Men frågan kvarstår vem Alcatel kommer att liera sig med för sin fortsatta bana inom mobiltelefoner? Kandidater skulle kunna vara Sagem eller Philips om det rör sig om ett europeiskt samarbete. Det skulle också kunna vara Mitsubishi, som på onsdagen meddelade att man inom kort skulle sluta ett samarbetsavatal med en europeisk motpart.

Enligt Olivier Houssin behöver inte en framtida Alcatel-partner nödvändigtvis vara en mobiltelefontillverkare - även en handdatortillverkare kan ligga nära tillhands. Kanske gör man som Ericsson, och satsat på en japansk aktör som har en etablerad ställning inom multimedia- och konsumentelektronik? I mina öron låter det senare som ett klokt alternativ inför 3G.