Alltid uppkopplade, men vi tröttnar snabbt

Det är hur uppkopplad du är som bestämmer hur du uppfattas som person. Telias återkommande trendrapport visar även att den direkta tillgången till information gör att vårt tålamod blir allt kortare.

Publicerad Senast uppdaterad

Att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig har nu enligt Telia blivit normaltillståndet och det som avgör vilken bild andra människor får av dig. Undersökningen som Telia presenterade idag på morgonen bygger på intervjuer främst via e-post med 10 728 personer i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Kazakstan och Litauen, länder där Telia är verksamma.  

Tidigare år har Telias trendrapport resulterat i slutsatser om att den äldre generationen kopplar upp sig, eller om den digitala elit som inte klarar sig utan uppkoppling. Nu pratar man istället om att vi idag kommunicerar med varandra lika mycket ansiktet mot ansikte som vi gör det digitalt. Sätter man sig vid datorn idag är det alltså inte en enskild aktivitet utan tvärtom ett sätt att träffa och kommunicera med vänner och bekanta.

Tre av fem personer i undersökningen uppger att de alltid har sin mobiltelefon påslagen och att alltid vara uppkopplad och tillgänglig verkar heller inte vara något som man blir stressad av. Tvärt om kan man känna sig stressad av att inte ha tillgång till en uppkoppling och vara nåbar.

– Det är inte längre det första ögonkastet som säger mest om oss, utan vår digitala access till omvärlden. Det är exempelvis glädjande att svenskarna, unga som gamla, känner sig mindre ensamma när de är uppkopplade. De hade vi inte kunnat drömma om för tio år sedan, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige i en kommentar.

– Ingen handväska, slips eller logga i världen säger lika mycket om dig som din anpassning till ett samhälle där normaltillståndet är att ständigt vara uppkopplad, påpekar Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Uppfattningen om personer baseras alltså mycket på deras aktiviteter online, men detsamma gäller företag. När vi till exempel söker information och kommer till företagets webbplats räknar vi med att direkt få vårt informationsbehov tillgodosett. Det här gör enligt trendrapporten Telia gjort att vårt tålamod är rekordlågt. Har vi inte hittat det vi söker inom 30 sekunder ger vi upp och går till någon annan sida för att söka efter informationen.

Ur rapporten kan man läsa ut en hel del fakta och statistik. Här sägs till exempel att 28 procent dagligen chattar, via till exempel MSN Messenger. Det är lite vanligare bland kvinnor än bland män. Kvinnor är även flitigare med att uppdatera Facebook, medan männen ringer telefonsamtal via datorn betydligt oftare än kvinnorna.

Genomgående är e-post det vanligaste kommunikationssättet. Fler skickar e-post en vanlig dag än vad de skickar sms, ringer eller ringer samtal med fast telefon.

Källa