2 av 3 surfplattor en Ipad

Android i 30 procent av surfplattorna

Att Apples Ipad dominerar surfplattemarknaden är knappast någon nyhet. Nyheten är i stället att Android vuxit från några få procent till nästan en tredjedel av antalet sålda surfplattor.

Publicerad Senast uppdaterad

Marknadsundersökningsföretaget Strategy Analytics har tittat på försäljningssiffrorna för surfplattor under andra kvartalet i år. Apple fortsätter att dominera, men inte lika totalt som man gjorde under första kvartalet, då 94% av alla sålda surfplattor var en Ipad. Under andra kvartalet får man i stället nöja sig med 61,3 procent av försäljningen.

Det är framför allt Android som tagit marknadsandelar, och 30 procent av de sålda surfplattorna världen över  var Androidplattor under andra kvartalet. detta kan jämföras med 2,9 procent kvartalet innan. Övriga system har inte varit lika framgångsrika. 4,6 procent har någon form av Windows, medan Blackberrys Playbook stod för 2,9 procent av försäljningen.

Det kan vara värt att påpeka att det alltså rör sig om nyförsäljningen av surfplattor. Sett till antalet surfplattor i användning torde Ipad fortfarande vara fullständigt dominerande.

Samtidigt finns det andra siffror som visar att Ipad fortfarande är fullständigt dominerande på företagsmarknaden. Företaget Good Technology, som tillhandahåller tjänster för hanteringen av mobila enheter på en rad amerikanska företag, har redovisat siffror för aktiveringen av mobila enheter med deras system under andra kvartalet. Av dessa var 27 procent surfplattor, och av surfplattorna var 95 procent en Ipad. Good Technology påpekar att många av deras kunder tillåter sina anställda att ansluta sina privata mobila enheter till deras system, så det rör sig inte bara om surfplattor som storföretagen köpt in till sina anställda.