Blackberry tappar mest

Android ökar försprånget i USA

Efter att ha passerat Blackberry har Googles mobilsystem nu ökat avståndet till konkurrenterna på den amerikanska marknaden, visar nya siffror.

Publicerad Senast uppdaterad

När analysfirman Comscore summerar försäljningen för den amerikanska mobilmarknaden under mars framgår det att Android fortsätter att öka avståndet till konkurrerande system. Redan i februari passerade var det Googles operativsystem som intog förstaplatsen genom att passera Blackberry OS, som annars varit dominerande på den amerikanska marknaden.

Tillverkaren av Blackberry-mobilerna, Research in Motion, har den senaste tiden lagt mycket resurser på att göra sitt system modernare och mera användarvänligt. Bland annat har man köpt det svenska gränssnitts-företaget TAT. Man sätter också stort hopp till surfplattan Playbook, som lanserades tidigare i år. Nedgången på 4,5 procentenheter för Blackberry OS från december 2010 till mars 2011 samtidigt som Android ökar med 6 procentenheter innebär dock att den tidigare förstaplatsen blir allt mer svåråtkomlig för RIM.

Nedgången för RIM innebär också att man närmar sig Apple på tredje plats. För iOS har förändringen varit lite men positiv, från 25,0 procent i december förra året till 25,5 procent i mars.

Avståndet ner till Microsoft och Palm på fjärde respektive femte plats är påtagligt. Microsofts helt omarbetade system har ännu inte kunnat ge företaget mer än 7,5 procent av den amerikanska marknaden, enligt Comscore. Det är ändå mer än hälften av Palms nuvarande marknadsandel på 2,8 procent.