Dragplåster

Apple Carplay ökar bilförsäljningen

Stödet för Apples Carplay ser ut att öka bilförsäljningen.

Publicerad Uppdaterad

Här i Sverige har Apples system för att koppla upp din Iphone mot bilen inte vunnit jättemycket mark ännu, då marknaden för bilar rör sig betydligt långsammare än mobiltelefonernas motsvarighet. I USA är situationen lite annorlunda och enligt Wall Street Journal ser det nu ut som att det nya systemet gör att försäljningen ökar.

Källan har pratat med General Motors, som utöver sitt eget GMC-märke även har Buick, Cadillac och Chevrolet i USA. Utspritt över dessa märken erbjuder General motors Carplay i fler bilar än andra tillverkare, totalt 27 bilmodeller för att vara exakt.

Enligt försäljare av företagets bilar fungerar Carplay som ett dragplåster, där kunder kommer in för att titta på en ny bil som specifikt har stöd för Carplay eftersom de hört talas om funktionen vilket givetvis innebär merförsäljning då samma kunder kanske inte skulle varit ute efter en ny bil på samma sätt.

Carplay finns i dagsläget inte bara hos General motors, utan bland annat Volvo, Volkswagen och Hyundai har bilar med stöd för tekniken.

Spelar sättet hur vi kopplar upp mobilen en allt större roll vid valet av bilmodell? Vädra dina tankar i kommentarsfältet.