Intäkter och volym

Apple imponerade under andra kvartalet

Efter att samtliga tillverkare av mobila enheter har rapporterat för årets andra kvartal är Apple är den tillverkare som imponerat mest medan Nokia får klassas som kvartalets solklara förlorare.

Publicerad Senast uppdaterad

Till skillnad från den snåla utvecklingen hos de svenska mobiloperatörerna svänger det desto mer i branschen för tillverkarna av mobiltelefoner och mobila enheter. Vissa saker är dock fortfarande sig lika. Nokia är störst och därefter kommer Samsung. Men det är nya tider nu efter att surfplattorna gör avtryck i allt fler av tillverkarnas rapporter. LG blev volymtrea för mobiltelefoner men om Apples volym även inkluderar surfplattan Ipad så går bronspengen till det Cupertino-baserade fruktföretaget.

Nu har nästan var och varannan av de etablerade mobiltillverkarna även surfplattor i sitt sortiment. Första tillverkaren att erbjuda den så kallade moderna surfplattan var Apple som tidigt 2010 lanserade sin Ipad och lyckades – med facit i hand – riktigt bra.

Ingen tillverkare har ens ännu kommit i närheten av volymen för Ipad premiärkvartal (april–juni 2010) som uppgick till 3,27 miljoner enheter, trots satsningar som (Samsung) Galaxy Tab, (Motorola) Xoom, (Research in Motion) Playbook, HTC (Flyer) och (LG) G-Slate V909. Bästa försöket har uppnåt volymer kring en halv miljon, med reservation för Galaxy Tab vars volymer hemlighålls.

Apples rejäla volymer för Ipad i kombination med prislappar som inte luktar priskrig har medfört stora tillskott till bolagets totala omsättning. Under årets andra kvartal blev intäkterna från Ipad-försäljningen rekordstora, samtidigt som även Iphone-försäljningen slog nytt intäktsrekord. Apples intäkter för Iphone och Ipad kombinerat uppgick till nästan 19,4 miljarder dollar, motsvarande drygt 13,4 miljarder euro vilket är mer än både volymettan Nokias och volymtvåan Samsungs mobilenheter drar in tillsammans.

En stor anledning till att Apple har lyckats med att dra in mer stålar än volymettan och volymtvåan tillsammans beror inte enbart på de egna framgångarna utan ävern på volymettan Nokias kräftgång senaste tiden och speciellt under 2011 års andra kvartal där volymerna gick ner med besked för både enkla mobiler och för smartphones. Nokias uttalade smartphone-strategi från februari (Symbian –> Windows Phone) hade sannolikt en stor påverkan av volymraset, men även trögheten i att lansera nya spännande modeller och komma med Symbian-uppdateringar.

Det som genomsyrar de flesta tillverkares rapporter är smartphones som är på stark uppgång. I princip samtliga tillverkare förutom Nokia redovisar kraftiga volymökningar. Den tillverkare som redovisar den kraftigaste ökningen av smartphones är Samsung som ökade med 519 procent (enligt inofficiella siffror) följt av Apple som ökade med 142 procent och HTC som ökade med 124 procent samt Motorola som ökade med 63 procent. Nokias volymras för smartphones blev 30 procent vilket innebar att Apple blev Smartphone-etta följt av Samsung och därefter den historiska ettan Nokia.

Avslutningsvis när det handlar om tillverkarnas rörelseresultat blandar dem och ger. Apple har inte redovisat lönsamheten för Iphone eller Ipad men bolagets totala rörelsemarginal som uppgick till extremt goda 32,8 procent ger ett bra riktmärke. Utöver Apple är det nu endast Samsung, HTC och Blackberry-bolaget Research in Motion som visar plussiffror. För Nokias del var det första gången på 2000-talet som bolagets mobiler gick back ekonomiskt. Även LG, Motorola och Sony Ericsson gick back. Därmed gick fyra av fem tillverkare med lägst snittpris med förlust.

När det gäller finansiella positionerna för bolagen har Apple en nettokassa på motsvarande nästan 500 miljarder kronor, vilket är långt bättre än vad konkurrenterna kan visa upp. Nokias nettokassa uppgick exempelvis till motsvarande drygt 35 miljarder kronor. Även Samsung har en hälsosam nettokassa. Exempel på bolag som har en negativ nettokassa, det vill säga en nettoskuld, är LG och Sony Ericsson. Sony Ericssons nettoskuld uppgick till nästan 2,3 miljarder kronor.

Utöver genomgångens åtta bolag finns även de två kinesiska snabbväxarna Huawei och ZTE. ZTE rapporterar kvartalsvis men redovisar i regel inte sina volymer i dessa. Huawei håller sig till årsredovisningar vilket ger en sämre transparens mellan bolaget och kunder/media. Volymerna från Huawei och ZTE får därmed analyshus beräkna.

Volym, inkl surfplattor (april–juni 2011)

Bolag        M enheter

Nokia              88,5

Samsung        76 (cirka)

Apple             29,584

LG                  24,8

RIM                 13,7

HTC                12,1

Motorola          11,0

Sony Ericsson  7,6

Noteringar:

- RIM:s volym avser perioden mars–maj 2011.

- Apple erbjuder även Ipod touch som såldes i knappt 4 miljoner exemplar.

Intäkter, inkl surfplattor (april–juni 2011)

Bolag        Mdr euro

Apple        13,4424

Samsung        7,7058

Nokia        5,467

RIM            3,4083

HTC            2,9991

LG            2,1094

Motorola        1,6875

Sony Ericsson    1,193

Växelkurser (1 aug 2011):

- 1 usd = 0,6944 eur

- 1 twd = 0,0241 eur

- 1000 krw = 0,6592 eur