Enklare annonsproduktion med iAD Producer
Apples annonsverktyg sänker ribban för annonsörer
Apples annonssystem för Iphone och Ipad Iad har fått viss kritik för att vara alltför hårt styrt i hur annonserna skapas och ser ut. Nu verkar detta vara på väg att förändras när Apple släpper verktyget iAD Producer som gör det lättare att skapa annonser.
Den mobila annonsmarknaden väntas generera nästan 900 miljoner dollar i vinst bara på den amerikanska marknaden i år, enligt analysfirman IDC. Och Apple kämpar på för att komma ifatt Google som har tagit 59 procent av marknaden för mobila annonser. Sedan Apple på allvar gav sig in i annonsmatchen genom lanseringen av annonsnätverket iAD har man tagit en marknadsandel på 8,4 procent.
Några av invändningarna mot Apples annonssatsning har varit att det varit krångligt att skapa annonser för iAD samt att annonsören tvingades överlåta viss del kreativ kontroll till Apple. Dessutom har den ekonomiska ribban för att få komma in som annonsör varit hög med start på en miljon dollar.
Nu verkar Apple vilja gör det enklare för fler annonsörer att använda iAD. Verktyget iAD Producer är ett program som gör det enkelt att skapa annonser för iAD utan att skriva så mycket kod. Genom ett grafiskt gränsnitt med dra-och-släpp-funktioner kan annonsören enklare lägga till och dra ifrån element och styra relationer mellan olika annonsdelar.
Detta innebär att fler kommer att kunna skapa annonser till Apples nätverk och att Apple troligen släpper lite på den hårda kontrollen av annonser. Det är också troligt att kostnaden för att komma in som annonsör i iAD kommer att sänkas som en del i denna strategi från Apples sida.