Ärendehantering genvägen till mobila affärer

Många företag letar efter sätt att göra sin affär effektivare med mobila lösningar, men vet inte var de ska börja. Samtidigt finns ett antal konsulter och mjukvaruutvecklare som funderar på vilka tjänster som är mest attraktiva att marknadsföra. Vi har svaret - mobil ärendehantering.

Publicerad Senast uppdaterad

Ett område där mobila tjänster verkligen har gjort sitt intåg är mobil ärendehantering. Det handlar om att ta hand om ärenden från kunder, exempelvis felanmälningar och att i realtid lägga ut dessa som uppdrag på mobila arbetare som serviceordrar. Genom att digitalisera ärendehanteringen snabbas arbetsprocessen upp, pappersarbete undviks och noggrannheten i faktureringen kan bli högre.

Såväl mindre företag som stora energibolag som Fortum och Vattenfall har testat tekniken. Det används av servicetekniker som reparerar maskiner, energibolag som gör mätarinstallationer och fastighetsskötare som åtgärdar fel i bostäder. Men det gäller att se upp - datorovana användare kan snubbla på knepiga gränssnitt och behöva en hel del tid att vänja sig vid det nya arbetssättet när systemet införs. Men vittnesmålen om snabb återbetalning på investeringen är många.

Något att tänka på är att om man arbetar i miljöer där det är dålig täckning eller mobilförbud så bör man leta efter en lösning som fungerar även under sådana omständigheter - rena webblösningar kan ge problem, samt att välja ett abonnemang med bra täckning i arbetsområdet. En annan sak är att fundera på vilka typer av mobila enheter man vill stödja. Använder man ett system som nyttjar webbläsaren i mobilen eller Java-program kan väldigt många av dagens mobiltelefoner användas. Däremot så ger handdatorer betydligt större möjligheter både vad gäller att ha ett stort och tydligt gränssnitt och att koppla till olika typer av hårdvara.

Det finns ett antal mindre företag som tillhandahåller den här typen av lösningar:

Remotex Technologies, som nyligen belönades med en guldmobil som årets företag, har utvecklat ett mobilsystem för hantverkare där de får sina uppdrag till mobilen och även avrapporterar med hjälp av sin telefon. På handdatorn används programmet Remote ServAd för att mata in uppgifter om vilket uppdrag som gjorts och hur lång tid det tagit. Det kan sedan via GPRS överföras till ett program på en skrivbordsdator eller in i ett företags affärssystem. Det görs med hjälp av en speciell modul, RemoteX Connect, som i dagsläget sägs ha färdiga kopplingar mot bland annat ASW och Vertex, Fastnet, SPCS Administration och XOR Control, IFS samt Movex.

Ett annat företag som inriktat sig på liknande program är Pocket Mobile. De har dock valt en något annorlunda och bredare lösning, en mobil plattform som kallas PreCom. Där väljer man istället olika moduler som ska ingå i en lösning för ett företag. En av modulerna är naturligtvis orderhantering. Men man kan även lägga till andra funktioner om och när behovet uppstår. Där finns bland annat stöd för att lägga till tidrapportering, möjlighet att spara positionen från en GPS samt digital signering direkt på handdatorn. Lösningarna baseras på enheter som kör Windows Mobile som operativsystem.

Karlskronabolaget Enovation, som nyligen var föremål för uppmärksamhet vid Cut the Wire Awards, där de hjälpt Stena fastigheter att förenkla sin fastighetsskötsel med mobiler, har en instegslösning för mobil ärendehantering kallad mWork. Den finns i en webbaserad begränsad version som är gratis att börja använda. För att användas krävs det en telefon som kan köra Java-program. Ytterligare funktioner går att köpa till mot en månadsavgift, däri ingår bland annat fakturaunderlag och journalhantering. För de större företagen med stora ärendevolymer finns en plattform som kallas Eppsus, som bland annat kan kopplas mot SAP.

I samma landsände hittar vi även uppstickaren Softhand, som bland annat har enklare program för handdatorer med Windows Mobile som kopplas till en webbtjänst för mobila arbetsordrar och tidrapportering. Företaget jobbar med program som är till 80-90 procent klara, och som sedan skräddarsys för kundernas ändamål.

Ytterligare ett bolag som arbetar inom samma genre är upphovsmakarna till LiftIT. De har helt och hållet inriktat sig på ärendehantering, med en lösning som kräver Java i telefonen.

Källa