Återförsäljare ger falsk information om R600

Publicerad Senast uppdaterad

På återförsäljarna Geabs och Dialects hemsidor, till exempel, kan man läsa att Sony Ericsson ska ha T9. Och Geabs produktkatalog ger samma information. Så även säljarna.

Men Sony Ericsson har inte T9. Istället har Ericsson valt en variant vid namn eZiText-inmatning.

Enligt de läsare, Mobil varit i kontakt med, är eZiText mer begränsad än T9.

Göran Sten i Huddinge, som köpt R600, säger:

- Det största problemet är att man inte kan mata in egna ord i ordlistan, som man kan med T9. Dessutom verkar ordlistan vara gjord efter något gammalsvenskt lexikon. Ordet "har" finns inte, till exempel. Däremot "haver". Och det finns inga namn med överhuvudtaget. Att skriva ett SMS med R600 blir med andra ord mycket ineffektivare, än om den hade haft T9.

Göran Sten är en av dem som fått information om att R600 skulle ha T9, vid köptillfället. Och eftersom han skickar mycket SMS är just textinmantningsprogrammet av högsta vikt.

På Geab bekräftar man att det står att R600 har T9, på hemsidan och i produktkatalogen.

- Troligen har vi fått fel information av Sony Ericsson. Vi kan inte ta på oss ansvaret för det här. Det står ju också i vår produktkatalog att vi inte tar ansvar för eventuella tryckfel, vilket det här är. Men vi ändrar naturligtvis genast informationen på hemsidan, säger Anna Bjerkelius, informationsansvarig på Geab.

Men enligt Per Alksten, produktmarknadschef på Sony Ericsson, har Sony Ericsson inte informerat om att R600 skulle ha T9. Däremot automatisk teckeninkänning, vilket i det här fallet är eZi.

Man har dock alltid rätt att reklamera en vara som inte uppfyller den information man fått om varan. Enligt Konsumentverket har man då rätt att häva köpet, byta till en annan vara/modell eller få nämnda vara till ett nedsatt pris.

- Det är säljaren, den som går ut med informationen mot slutkunden, som bär ansvaret, säger Britt-Mari Törnkvist, handläggare på Konsumentverket.

Enligt Britt-Mari Törnkvist kan man inte hänvisa till att det i detta fall rör sig om tryckfel i Geabs produktkatalog.

- Det kan vara ett tryckfel om man som kund har fog för att tro att det är det. Om det till exempel på en produkt som ska kosta 13.000 kronor står att priset är 13 kronor, har man fog för att anta att det är fel i trycket. Men om det står att en vara ska ha ett innehåll som den inte har kan man inte kalla det för ett tryckfel.

Kommer man inte överens med sin återförsäljare om man vill reklamera sin Sony Ericsson R600 ska man anmäla till Allmänna reklamationsnämnden.