Även Telia satsar på musik via mobilen

Publicerad Senast uppdaterad

Telias musiksatsning kommer inte som någon överraskning, sedan tidigare har Vodafone, 3 och Tele2Comviq gjort samma satsning. Musik är något som alla nu tror kommer att locka nya kunder och få användarna att lägga ytterligare några kronor på tjänster via mobiltelefonen.

EMA Telstar får, om vi får tro pressmeddelandet från de båda företagen, nya möjligheter att marknadsföra sina artister. Dessutom har man nu ytterligare en distributionsform. Telia får å sin sida möjlighet att ge sina kunder en musikupplevelse.

Så långt pressmeddelandet från de båda inblandade. Rent praktiskt innebär det här avtalet att Telia nu försöker konkurrera med framför allt Vodafone och 3 om de yngre kunderna. Dessa är mycket heta när det gäller musiknedladdningar.

- Distributionskanalerna för musik förändras. Idag laddar du ner låtar från nätet istället för att köpa dem i skivbutiken. Det ger oss goda möjligheter att fungera såväl som musikdistributör, marknadsförare och säljkanal för musik, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige.

Musiksatsningen innebär bland annat att Telia kommer att distribuera musik via både mobiltelefonen och Internet och på sikt även via digital-tv.

Siffror från USA visar att den legala nedladdningen ökat från 84,7 miljoner nedladdade låter under de tre första kvartalen 2004, samma tid 2005 var den siffran 230,5 miljoner nedladdade låtar.