Annons

Undersökning

Bibliotek är en av våra mest använda mobiltjänster

Att låna e-böcker är tydligen populärt i Sverige, i alla fall om det är kommunala tjänster som rankas.

Publicerad Uppdaterad

Det är Visma i samarbete med Kantar Sifo som kollat hur svenskarna ser på kommunala tjänster i digital form, där såklart mobilen utgör en stor del av det hela. Eftersom det handlar om just digitala tjänster som kommunerna erbjuder dyker givetvis inte mobila bankärenden upp här, men samtidigt är det glädjande att se vad som ligger högst på listan.

Det visar sig nämligen att det är populärt att låna e-böcker, då 28 procent av de tillfrågade (1731 personer i åldrarna 18-79 år) anger biblioteksärenden som en av de tjänster de använder mest.

Även om utbudet av digitala böcker, särskilt på svenska, fortfarande är väldigt begränsat är det samtidigt riktigt smidigt (och såklart gratis) att låna böcker digitalt via biblioteken. Nyligen släpptes även barnbokstjänsten Bibblix via Stockholms stadsbibliotek och vi har flera gånger tidigare visat hur du lånar böcker i mobilen.

I övrigt på listan är hantering av skola och dagis samt sökande efter både jobb och bostad något som används flitigt.

Listan för de femton populäraste tjänsterna ser ut som följer:
1. Hantera biblioteksärenden 28 %
2. Söka jobb 20 %
3. Söka bostad 18 %
4. Hantering av skolplats (scheman,specialkost, betyg, läxor etc.) 16 %
5. Hantering av förskoleplats (förskoletider, frånvaro, informationsbrev etc.) 14 %
6. Lämna in synpunkter och klagomål 13 %
7. Lämna in felanmälningar 12 %
8. Söka bygglov 9 %
9. Ansökan om vigseltillstånd 6 %
10. Ansöka om särskilda bidrag 5 %
11. Söka stipendier 3 %
12. Ansökan om särskilda parkeringstillstånd 3 %
13. Ansökan om skilsmässa 2 %
14. Ansökan om äldreomsorg 1 %
15. Hantera förvaltare, förmyndare eller god man 1 %