Billigare surfa mobilt på affärsresan
Om man surfar upp 100 megabyte i Europa kostar det normalt 3200 kr, men med Telias nya maxtaxa är priset istället 299 kronor. Det finns dock en hel del att se upp med i den nya maxtaxan. Mobil data i utlandet kan fortfarande bli väldigt dyrt.
Telia anger själva i ett pressmeddelande att den nya maxtaxan sänker priset med nittio procent, men det är en sanning med modifikation. Om man surfar mer, eller för den delen mindre än 100 megabyte på ett dygn blir prisskillnaden en helt annan.
Normalt pris för att använda datatrafik i Europa med Telia är 32 kronor per megabyte plus moms när man har ett företagsabonnemang. Den nya maxtaxan träder in vid användande upp till 100 MB användande per dag, men sedan får man istället betala en rörlig kostnad per megabyte för allt överskjutande användande det dygnet.
Framöver uppger Telia att man även ska lansera en maxtaxa för datatrafik i Europa riktat till privatpersoner, men där saknas ännu detaljer om erbjudandet.
Ni kallar det maxtaxa, men den gäller bara upp till 100 MB. Är inte det lite missvisande?
- Vi kallar det för maxavgift. Men visst, vi måste vara tydliga med att kommunicera vilka villkor som gäller för tjänsten och jag tycker att de har framgått, säger Stefan Trampus, chef för mobila företagsaffären på TeliaSonera i Sverige.
Är tjänsten något som man aktivt måste gå in och teckna sig för?
- Nej, den aktiveras automatiskt, så det behöver man inte tänka på.
Man måste surfa minst 10 megabyte för att dra nytta av den billigare taxan, hur ser användandet ut idag?
- Maxavgiften är utformad efter hur kundernas önskemål ser ut.
När man kommer upp till 100 megabyte tickar sedan den vanliga taxan på 32 kr per megabyte igen, vad kan ni göra för att sänka den?
- Vi tror att den här tjänsten ska täcka de flesta behoven, men vill lära oss av det här och se vilka behov användarna har.
Men det är fortfarande viktigt att hålla koll på vilken utländsk operatör det är man är ansluten till?
- Ja, det stämmer. Maxtaxan gäller bara de operatörer där vi har detta samarbete, men vi ska ta fram en funktion för att varna om man ansluter till ett nät där överenskommelsen inte gäller. Då kommer det helt enkelt upp en varningsruta på skärmen.
Idag lanseras tjänsten för företagsanvändare. När kan vi vänta oss en motsvarighet för privatpersoner?
- Vid den här tiden på året är det främst företagsanvändare som reser så nu har vi prioriterat det erbjudandet. I våras lanserade vi den första delen i tjänsten och jag ser det här som fas två. Senare kommer vi att utveckla det här till fler marknader beroende på kundernas önskemål.