Bilden av RIM är ett företag på defensiven. Deras Blackberry-mobiler förknippas mest med att skicka textmeddelanden och företagstjänster, och de tappar snabbt marknadsandelar. Men på Mobile Future utstrålar RIM representanter framtidstro. Och kanske har de skäl för sin optimism. Molntjänster är ju nu inte längre bara framtiden utan i högsta grad verklighet. Och är det något RIM kan är det molnet.
- Vi har arbetat med molnet sedan 1999 när vi lanserade Blackberry. Alla våra datatjänster går över molnet i säkert och komprimerat format med mycket hög effektivitet, säger Paul Lucier, Europachef för RIM.
Han påpekar att framtiden i allra högsta grad handlar om konsumentmarknaden, det är därför de håller på att ersätta sin Blackberryplattform med den nya BBX-plattformen, som bygger på programvaran i deras surfplatta. Telefoner med den nya plattformen är utlovade till nästa år.
Annons
- Det handlar om användarupplevelsen, inte tekniken bakom, påpekar Paul Lucier, viktiga ord från ett företag som förknippas mer med det senare än det förra. Och det är här köpet av TAT, det svenska företaget som utvecklar användargränssnitt till mobiler, kommer in.
Annons
Ludvig Linge en av grundarna på TAT förklarar att en av utmaningarna är att utveckla tjänster som är relevanta i alla sammanhang, oavsett om man sitter på kontoret framför en dator eller använder en mobil på bussen.
- I dag tenderar tjänster vara kopplade till vilken skärm de visas på. det måste definitivt ändras.
Mobilen ger också fler verktyg än någonsin förut för tjänste, vi har positionering, rörelsesensor, kamera och mikrofon. Och inom kort NFC.
- Ta ett exempel. Du sitter i lobbyn på ett hotell. Det är i dag fullt möjligt att utveckla en tjänst som gör att du kan se vilka som har suttit i samma soffa före dig. Jag vet, det är en korkad tjänst, men visst är det intressant att fundera över konsekvenserna när man kan interagera med varenda objekt på detta sätt, funderar Ludvig Linge.
Jaycut utvecklade en tjänst för videoredigering i molnet innan man blev uppköpta av RIM. Jonas Hombert som representerar företaget berättar att de inte blev uppköpta för att inlemmas med RIM, utan för att RIM skulle kunna kapitalisera på deras idé och att de ska fortsätta göra sin grej.
- Vi har aldrig känt till något annat än molnet. Vi är experter på området, och nu har vi dessutom ett stort nätverk bakom oss, säger han.
- Ett företag skaffar sig lätt dåliga vanor och tappar udden. Men när vi köpte TAT och Jaycut tillförde de en helt ny energi till RIM. Vi är i en kaotisk tid för företaget, men vi har en strategi och blicken fästa på målet. En ny plattform och en ny start för RIM, avslutar Paul Lucier.