Meddelanden en styrka

Blackberry till salu

Trots en ny plattform och ett nytt produktsortiment fortsätter Blackberrys position på smartphonemarknaden att försvagas. Under måndagen meddelade den kanadensiska tillverkaren att försäljning av företaget är en av ett flertal olika möjligheter som företaget överväger.

Publicerad Senast uppdaterad

I ett pressmeddelande under måndagen denna vecka skriver Blackberry att man överväger olika möjligheter för att säkra företagets framtid. Den ena är att rakt av sälja företaget. Övriga alternativ som Blackberry tittar på innefattar samarbetsbolag, strategiska partnerskap och allianser. Till ändamålet har Blackberry tillsatt en särskild grupp som ska arbeta med de olika alternativen.

The Wall Street Journal spekulerar om Blackberry kan vara ett intressant uppköp för asiatiska tillverkare som Lenovo och Huawei. Något som kan försvåra försäljningen av Blackberry är den åldrande patentskatten samt företagets tapp bland företagsanvändare, det vill säga den marknad där Blackberry tidigare haft en stark position, på grund framförallt av meddelandeplattformens säkerhet.

Dalande marknadsandel

Lanseringen av företagets två nya flaggskepp, Blackberry Z10 och Blackberry Q10, här än så länge inte lyckats vända på den nedgående trenden för den kanadensiska mobiltillverkaren och företagets marknadsandel fortsätter att dala. Det spekuleras även om att försäljningen av massmarknadsmodellen Q5, som lanserades för fem veckor sedan, inte varit lika stark som företaget hoppats på

Enligt analysfirman IDC:s senaste siffror minskade Blackberrys andel på smartphonemarknaden till 2,9 procent under andra kvartalet 2013, från 4,9 procent under motsvarande kvartal året innan.

Lanserar meddelandeplattformen till andra operativsystem

Thorsten Heins, vd och koncernchef för Blackberry, säger i pressmeddelandet att företaget kommer att fortsätta med att sänka sina kostnader, öka takten på utrullningen av BES 10 och driva upp föräljningen av Blackberry 10-smartphones under den tid man överväger de olika alternativen. Kanske viktigast av allt så ska företaget satsa på att få in sin meddelandeplattform, Blackberry Messenger, (det som ligger till grund för Blackberrys tidigare framgångar), i andra operativsystem. En app för Android och Iphone är under utveckling och det ryktas om att den kan börja rullas ut inom fyra-fem veckor, skriver Forbes.

Frågan är om Blackberry inte väntat för länge, då det redan finns många andra populära meddelandeappar ute på marknaden, exempelvis Whatsapp, Facebook Messenger och i Asien Tencent och WeChat

I Sverige, där Blackberry knappt syns, är Blackberry Messengers framgång mindre påtaglig. Den är dock stor i andra europeiska länder, i vissa afrikanska länder men särskilt i Sydostasien. Blackberry var exempelvis förra vintern marknadsledare på smartphones i Indonesien, med sammanlagt 12 miljoner användare. Blackberry ska också försöka få ut mervärden från sitt globala datanätverk.