Wordfeud, Reckless Racing och Angry Birds är spelsuccéerna som har gjort mobilen till en glödhet spelmaskin. Men tänk om du kunde göra ditt eget mobilspel? Linköpingsföretaget Boldai har tagit fram Ipadappen Blocksworld som gör att vem som helst kan göra spel utan att kunna programmera. Mobil mötte upp p3 Spels programledare Angelica Norgren för att pröva lyckan som spelmakare.
Ni kommer väl ihåg Snake till Nokia 3310? För många – inklusive mig själv – var bekantskapen med den pixliga och glupska ormen det första mötet med mobilspel. På den tiden var mobilspelen dock i det närmaste helt förbisedda från de stora spelutvecklarna i världen. Men i dag – drygt tio år senare – är situationen helt annorlunda.
Enorma spelsuccéer som till exempel Wordfeud, Infinity Blade och Zombies vs Plants har gjort mobilspelen till allmängods. Ett exempel: Tidigare i våras nådde spelet Draw Something – ett slags digitalt pictionary – fantastiska 35 miljoner nedladdningar. När spelet släpptes var det tre personer i sekunden som samtidigt ritade någonting med appen. En kort tid senare hade samma siffra stigit till 3 000 personer i sekunden.
Även finska utvecklarna Rovia nådde makalösa försäljningssiffror på kort tid när Angry Birds Space släpptes tidigare i våras. Efter tre dygn hade spelet med de arga rymdfåglarna nått 10 miljoner nedladdningar.
Annons
Det stora intresset för spel ser inte ut att mattas, i alla fall inte om man ska tro det amerikanska konsultföretaget Garnet. Enligt deras beräkningar kan marknaden för mobilspel vara värd över 11 miljarder dollar år 2014. Av alla appar som laddas ner till mobiltelefoner utgörs 70 till 80 procent av spel, visar samma undersökning från Gartner.
Annons
En mix av Minecraft och Lego
Några som tror stenhårt på mobilspel är Linköpingsföretaget Boldai, som sedan en tid tillbaka bland annat arbetat med programvaran Blocksworld till Ipad.
Blocksworld har beskrivits som en blandning av omåttligt populära Minecraft och Lego. Den bärande tanken med appen är att vem som helst ska kunna göra ett spel, helt utan att behöva ha kunskaper i programmering.
– Trots att internet kan erbjuda mycket hjälp är det fortfarande en rätt stor tröskel att ta sig över för att kunna komma igång och lära sig programmera. Tanken med Blocksworld är att spelarna skapar medan de spelar, berättar Martin Magnusson, grundare och vd för företaget Boldai.
Martin Magnusson är själv en stor spelälskare (»Jag har väldigt varma minnen av Wonder Boy iii till Sega Master System«). Under mitten av 90-talet var han med och skapade hobbyprojekt som Jump ’n’ Bump till ms-dos, och drömde om att jobba som professionell spelutvecklare. Men efter ha avlagt sin ingenjörsexamen och sedan ha bedrivit forskning om artificiell intelligens vid Linköpings universitet, såg Martin en större och mer intressant utmaning framför sig. Nämligen att ta fram verktyg som gör det möjligt för alla att göra spel.
– Andra kreativa plattformar på nätet har blivit extremt enkla att använda. Ta bloggar som ett exempel. De är väldigt lätta att använda om man vill uttrycka sig på nätet. Blocksworld skulle kunna låsa upp ett helt kreativt område som tidigare inte har kunnat realiserats, och förhoppningsvis kommer det att leda till oförutsägbara saker, fortsätter han.
Hur menar du?
– Jag vill att Blocksworld ska vara som Youtube, fast interaktivt. Vem som helst kan ladda upp film på nätet med Youtube. Vi vill skapa något liknande men som det gör det möjligt att bygga interaktiva leksaker som andra kan leka med, förklarar Martin.
Kul för små och stora
Enligt Boldai själva är barn från sju år och uppåt den tilltänkta målgruppen för Blocksworld, men Martin Magnusson tror att spelet även kommer att locka en hel del leksugna vuxna.
Spelets upplägg är barnsligt enkelt: Du får en uppsättning av block som du kan använda till att bygga precis vad du vill. I betaversionen som Mobil har testat finns det åtta typer av block att välja mellan, där varje typ av block har olika egenskaper. Du kan till exempel välja att bygga en enkel racerbil genom att sätta ihop tre byggblock med fyra hjulblock.
Precis som med succén Minecraft hoppas Boldai få igång ett community bland sina Blocksworldanvändare. I communityt ska du sedan kunna visa upp vad du byggt för andra, men också ladda ner kreationer som andra har gjort. Tittar man på det som har laddats upp via communityt kan man bland annat hitta en underbar tolkning av Tintins raket från seriealbumet Månen tur och retur.
– Spel utnyttjar en del av det mänskliga psyket som gör att man gärna utför uppgifter som egentligen påminner ganska mycket om ett vanligt arbete. Spel gör en engagerad direkt på något sätt. När hände det senast när man öppnade Word på kontoret, frågar Martin och skrattar.
Tillsammans med kollegorna Magnus Hallin och Tomas Ahlström grundade Martin Magnusson företaget Boldai 2010. Deras första produkt var Brain Builder, ett slags grafiskt gränssnitt för att kunna göra enklare spel med från fria spelmotorn från Unity3d. Med Brain Builder har Boldai sedan utvecklat och släppt pusselspelet Raze till Android.
– De mobila plattformarna har nästan öppnat en ny spelvärld. Under en tid har det varit väldigt dyrt och förenat med stora projekt om man ville göra spel. Det var dessutom varit svårt att leva på det. Men när mobilspelen slog igenom förändrades det. Målgrupperna breddades, och plattformarna är förhållandevis enkla att utveckla till. Dessutom har appbutikerna kunna ta fram smidiga betallösningar som har gjort det möjligt för mindre team att utveckla spel och sedan faktiskt leva på det, berättar Martin Magnusson.
Arbetet med Blocksworld smygstartade efter sommaren 2011 och Boldai hade ett första experiment klart i oktober förra året. Betaversionen av appen premiärvisades på prestigefulla Game Developers Conference 2012 i San Francisco, där Linköpingsföretaget gjorde en lite oväntad succé.
– Vi hade inga större förväntningar, eftersom vi inte hade kommit så långt med appen vid det laget. Men alla var väldigt positivt inställda och blev imponerade, säger Martin Magnusson.
Vad var det folk gillade med spelet?
– Folk gillade spelets enkla och barnsliga stil, men att det ändå fanns möjlighet att bygga så många olika saker. Många gjorde associationer till Minecraft, berättar Martin Magnusson.
Vad har varit roligast med att jobba med Blocksworld?
– Att se vad som går att skapa med de block vi lagt in. När vi lagt in ett nytt block har helt nya möjligheter öppnats, säger Martin.
Enligt Boldai ska första versionen av Blocksworld släppas till App Store i maj. Vid release kommer spelet vara en betalapp, men företaget hoppas att kunna släppa en gratisversion längre fram. Man arbetar även med en desktopversion av Blocksworld – och planerar dessutom att släppa spelet till Android i framtiden.
– Om det här tar spinn och vår community börjar växa ser jag inget slut på det hela. Vi vill att appen ska vara som en slags virtuell motsvarighet till Lego. Jag tror att det här kan bli hur stort som helst, avslutar Martin.
Mobil testar att göra ett spel
De flesta som spelar har förmodligen någon gång funderat på hur det skulle vara att göra ett eget spel. När Mobil fick chansen att testa betaversionen av Ipadappen Blocksworld bestämde vi oss för att kalla in experthjälp i form av storspelaren Angelica Norgren.
Till vardags är Angelica Norgren programledare för p3 Spel och p3 Browser. Hon driver även den populära spelbloggen Xboxflickan.
Angelica är lite mör efter en lång förmiddag i inspelningsstudion när Mobil träffar henne i produktionsbolaget A-Ones lokaler på Södermalm i Stockholm.
Hon bjuder på kaffe och jag passar på att fråga henne om varför hon tror att mobilspelen har blivit så stora de senaste åren.
– Alla har mobiltelefoner i dag, och telefonerna tillåter mer avancerade spel än tidigare. Men jag tror också att man har hittat tillbaka till det enkla, vilket är väldigt viktigt när det gäller just mobilspel. Det finns en svensk studio som heter Simogo, och de är duktiga på spel som är otroligt simpla. Deras senaste spel heter Beat Sneak Bandit. Där ska man trycka på skärmen i takt till musiken för att en liten bandit ska kunna smyga förbi fällor. Men även om mobilspel ska vara så enkla att man kan ta upp dem och spela direkt måste det även finnas ett djup som gör det svårt att bemästra spelet. Jag tror att det är därför spel som Angry Birds har blivit så stora. Det är väldigt enkelt att förstå hur man ska göra, men det finns också ett djup som gör att man måste tänka strategiskt och sikta precis rätt för att få maxpoäng på varje bana, säger Angelica Norgren.
Vad tror du att Angry Birds och Minecraft har betytt för spelutvecklare i Norden?
– Jag tror att de flesta utvecklare drömmer om att bli nästa Markus Persson (skaparen av Minecraft, reds. anmärkning), men det kommer så klart inte alla bli. Men jag tror att det är viktigt att ha drömma och sikta högt. Och det tror jag verkligen att Angry Birds och Minecraft har gett de mindre spelutvecklarna. Att visa på att det går att göra en jäkla resa om man har en tillräckligt bra idé och passion, säger Angelica Norgren.
Jag och Angelica börja spåna kring vad det är för slags spel vi ska göra. Efter att ha kollat lite på spelmekaniken och blocken vi har att bygga med, bestämmer sig Angelica för att börja skissa på ett slags labyrintspel. Undan för undan växer en liten värld av block i olika färger och storlekar fram. Angelica bygger till exempel en liten plattform till vårt spel genom att fästa ett gäng block mot varandra.
Så bygger du i Blocksworld
För att bygga något i Blocksworld drar du helt enkelt in olika sorters block till spelytan från en meny i vänsterkanten. Som vi tidigare skrivit finns det åtta olika blocktyper i betaversionen.
Du kan till exempel välja att dra in byggblock, som påminner om de allra enklaste Legoblocken, eller att dra i ett figurblock som du sedan kan använda som kropp till spelets karaktärer.
När vi dragit fram blocken vi vill använda börjar det roliga. I meny väljer Angelica sedan vilket utseende blocken ska ha. Hon gör bland annat den lilla plattformen i spelet till en glashal bana.
På själva banan placerar hon sedan ett figurblock som ska utgöra spelets protagonist. I samma meny som vi ändrar färgen på blocken ovan hittar Angelica morrhår och en stenhård skinnpaj att klä upp figuren med.
Utöver att förändra utseendet på blocken kan man även ge dem olika egenskaper. Vi klickar på blocket som utgör vår lilla biker-katts kropp. Genom att dra olika kommandon från vänstermenyn (Vårt exempel: Tap+Walk+Tilt Left+Turn Left+Tilt Right+Turn Right) och sedan släppa dem på blocket, har vi nu bestämt att katten ska börja röra på sig framåt när vi trycker på skärmen. Om vi lutar skärmen åt vänster kommer kissen att vända sig åt vänster, och vice versa om vi lutar skärmen åt höger. Det tar ett tag innan vi kommer på hur vi ska använda dessa kommandon, men när vi väl listat ut det funkar det hela utan några större problem.
Vi fortsätter att placera ut flera block på spelytan. Efter en stund tar Angelica en liten paus för att förklara hur hon tänker sig handlingen i spelet: Du är en liten bikerkatt vars bikervänner har förvandlats till stenstoder av en ond trollkarl. Du måste ta dig igenom en glashal bana utan att välta några av stenstoderna och sedan trycka på en stor knapp i slutet av banan för att friden ska återställas. Klockrent, tänker jag medan jag glider runt på banan och försöker undvika att välta mina vänner.
Vad tror du om potentialen för sådana här spel?
– Jag tror inte att man ska underskatta folks skaparlust. Men spelet skulle behövs ett lite roligare utseende, tror jag. Och zombier! Jag gick igång på bikerjackan direkt, och det var det coolaste som fanns att välja på, säger Angelica.
Vi fortsätter att slipa lite på spelet. Appen känns definitivt rolig att både bygga i och spela med. Men i nuläget har blocken för få funktioner att välja mellan för att man ska fastna ordentligt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många valmöjligheter. Dessutom känns användargränssnittet aningen buggigt och svårhanterat. Vi fastnar till exempel en längre stund när vi försöker komma på hur vi ska kunna spränga en av de förstenade katterna. Till slut ger vi upp.
Men i det stora hela känns det som att Blocksworld är något intressant på spåren om man bara finputsar appen lite. Att man uttalat väljer att satsa på ett community känns också som ett stort plus, är både jag och Angelica överens om.
Vad tror du om att man låter folk som inte är programmerare bli spelutvecklare, kan det tillföra något?
– Jag tycker att det är fantastiskt. Jag träffar väldigt många människor som säger att de har himla bra spelidéer, men att de inte vet vad de ska göra med den eftersom de inte kan koda. Jag tänker att det kanske är jättebra spelidé eller så är det inte så. Men det får man aldrig veta eftersom personerna inte kan bygga det. Det är klart att finns en risk att vi skulle få en mängd dåliga spel, men av de här spelen så kommer kanske några vara toppenbra, säger Angelica.