Bluetooth i interaktiv mässguide
Mattias Hansson, som varit med och utvecklat BlueFinder, som mässguiden kallas, kallar lösningen för framtidens mässguide.
Produkten visades för första gången på mässan Nordic Telecom Week och är ett samarbete inom Telia research tillsammans med ExpoNova och Interaktiva Institutet.
- Poängen är att det blir en tvåvägskommunikation mellan besökaren och utställaren, även om det alltid är besökaren som i slutändan avgör vilken information hon eller han vill ha.
- Genom att fylla i en intresseprofil om vad man vill se matchas ens egna profil med utställarens, som kan se vad man har för intresseområden. Det kan vara användbart till exempel om man fyllt i att man är intresserad av att jobba på utställarens företag eller om man har vissa frågor man vill ha svar på.
Även utställaren kan skicka information till besökare, men bara om besökarens profil passar utställaren. Om cirka en och en halv vecka är mjukvaran klar och produkten ska då börja testas.
- I slutet av året tror jag att den kan lanseras på bred front, säger Mattias Hansson.
Även museiguiden, eller Digitalguiden som den kallas, har också utvecklats inom samma samarbete. Bland annat är Sjöhisoriska och Universeum intresserade.
- Lansering för museiguiden blir troligen i slutet av året, säger Mattias Hansson.
Man ska kunna ställa direkta frågor om den utställning man besöker till museiguiden. Och om man vill kan man också delta i en frågesport om den aktuella utställningen, för att se hur mycket man tagit till sig.
Än så länge är det Pocket PC som gäller för både mäss- och museiguiden.