Brevet som skakar om Vodafone

Publicerad Senast uppdaterad

"Konkurrensen hårdnar och priserna sjunker. För att ytterligare öka vår konkurrenskraft förhandlar vi just nu med en annan part om samarbete kring mobilnät. På så sätt kan vi erbjuda kunderna Sveriges bästa mobilnät samtidigt som vi minskar våra kostnader. Förändringen är en del i det arbete vi startade under våren. Vi måste spara pengar för att kunna erbjuda kunderna bäst produkter och tjänster till konkurrenskraftiga priser.

Genom att samarbeta kan vi dela på drift och investeringar i basstationer och telemaster. På så sätt bygger vi Sveriges bästa mobilnät med mindre resurser än tidigare. Besparingen gör det möjligt för att oss att både bli starkare och mer konkurrenskraftiga genom att leverera ännu bättre erbjudanden.

- Mitt mål är att vi ska bli den bästa mobiloperatören i Sverige. Förändringen av Teknik&IT är ett första steg. Vi kommer nu att kunna erbjuda kunderna bättre täckning och ökad kapacitet till lägre kostnad samtidigt som vi frigör resurser till attraktiva erbjudanden och ökad utveckling av tjänster och service. Jag kan försäkra att Vodafone Group stödjer oss under denna resa, säger Grahame Maher.

Vi kommer fortfarande att bygga ut vårt nät, men i mindre omfattning. Redan idag har vi synergieffekter i vårt samarbete med Tre genom bolaget 3GIS som driver vårt 3G-nät på landsbygden, men mer kan göras. Under tiden som vi ser över samarbetsmöjligheter kommer vi att lägga den fortsatta 3G-utbyggnaden på is. Samtidigt inväntar vi PTS besked på vår ansökan om förändrade licensvillkor för 3G-nätet.

En viktig fråga framöver är att komma fram till hur vi ska utveckla och driva vårt nät. En möjlig lösning är att låta en tredjepartsleverantör ta över både utveckling och drift - något som skulle innebära att vi behöver minska antalet medarbetare. I så fall kommer Vodafone att ta största möjliga hänsyn till dem som påverkas och göra allt för att de berörda ska hitta nya roller inom eller utom företaget. I första hand kommer vi att försöka hitta möjliga vägar genom omplaceringsutredningar, internrekrytering och outsourcing.

Vi vet att medarbetare på Teknik&IT genomgår en turbulent tid och att det kan vara tungt att leva i ovisshet om hur det blir med jobbet. Vår HR-avdelning kommer att erbjuda sitt fulla stöd. De fackliga organisationerna kommer också att vara involverade i processen."