Crazy Frog kan bli långfilm
Från att ha börjat som en liten animerad filmsekvens på nätet, med lånat ljud, blev Erik Wernquists grodliknande karaktär köpt av mobiloperatören Jamba som marknadsförde låten som nedladdningsbar ringsignal med namnet Crazy Frog. Därefter gick det snabbt och den lilla grodan blev snabbt en mångmiljonindustri. Ringsignalen blev omåttligt populär och laddades ner i mängder. Dessutom blev grodan och låten tidigare i somras en riktig sommarplåga på Europas topplistor. I England ska singeln ha sålt hela 150000 exemplar redan första veckan.
Produktionsbolaget Katus Film ligger nu i förhandlingar om att försöka förlänga den välkända grodans livslängd. Sigfrid Söderberg, vd på Kaktus Film, som kontrollerar rättigheterna till grodan, bekräftar för tidningen SVD att man ska träffa ett av Englands största produktionsbolag i slutet av sommaren för att se om det går att göra långfilm och tv-serie av den animerade figuren. Vad gäller långfilmen är mycket hemligt, men ambitionerna med tv-serien är höga med 26 eller 52 tänkta avsnitt på vardera 22 minuter. Dessutom ska grodan komma att dyka upp i ett eget dataspel lagom till julförsäljningen.