Gartner-undersökning

De flesta med surfplatta vill inte ha en ny

I en studie med 19 000 intervjuade personer konstateras det att intresset för att köpa nya surfplattor är svalt.

Publicerad Senast uppdaterad

Studien som undersökningsföretaget Gartner har gjort är relativt omfattande, med 19 000 intervjuer i USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Brasilien och Indien.

Av de tillfrågade på de "mogna marknaderna", det vill säga USA, Storbritannien och Frankrike, var det bara 17 procent som tänkte sig att köpa en ny surfplatta de närmaste 12 månaderna. I USA hade 66 procent av hushållen redan en surfplatta, och 25 procent mer än en.

Undersökningen kan tolkas som att de tillfrågade som redan har en surfplatta är nöjda med den och inte ser någon anledning att uppgradera. Det kan förstås också vara så att de INTE är nöjda och inte ser någon anledning att köpa en till surfplatta. Gartner konstaterar att de tillfråga i regel är lojala mot den plattform de använder mest, särskilt de med stationära datorer (65 procent) och laptops (45 procent), men att många ändå är osäkra på vilken typ av enhet de vill köpa härnäst.

Gartner tolkar det som att befintliga enheter inte klockrent fyller de behov folk efterfrågar, och att det finns utrymme för till exempel hybrider mellan datorer och surfplattor att ta större marknadsandelar.

En stor del av de tillfrågade, 48 procent, sade att de tyckte att det var jobbigt att köpa nya enheter och ville inte göra det om de inte absolut måste.

Källa