Det hänger på priset

Publicerad Senast uppdaterad

Nokia står inför samma dilemma, som alla andra mobiltelefontillverkare: Ska man inrikta sig på att göra bastelefoner, som ju dels är billiga att producera och dels lockar de flesta konsumenterna? Eller ska man ta det stora steget in i innehållsbranschen, som spelindustrin, till exempel? Dyrare produkter att producera och mer nischade målgrupper. Men samtidigt skapar det en mer spännande laddning till varumärket och ger spetskompetens.

Nokia har länge varit stor på billiga basala telefoner. Och nu har man också visat att man tar steget fullt ut även när det gäller bredd. Detta med N-Gage som i första hand är en trådlös spelkonsol.

Men det finns uppenbara paradoxer när två olika branscher möts för att samarbeta. Det tydligaste exemplet på det i det här fallet är prisfrågan. För vem ska köpa N-Gage? "N-Gage vänder sig till konsumenter som tycker det är kul att spela spel, men kanske inte till dem som har det som en livsstil" säger Nokia själv.

Man har inte avslöjat hur mycket man ska ta betalt för N-Gage. "Under 4600 kronor" är allt som sagts. Men för att N-Gage ska bli en storsäljare måste priset bli långt under 4000 kronor.

För på samma gång som Nokia vill marknadsföra N-Gage som en spelmaskin, till målgrupper som gillar att spela vill man ta betalt som om det i första hand vore en telefon. Kidsen som spelar Game Boy tillhör knappast målgruppen, deras föräldrar vill knappast betala mer än högst 1000 kronor för en spelkonsol. Och N-Gage har dessutom mycket färre speltimmar att erbjuda än en Game Boy.

Då har vi gruppen mellan 18 och 35 år kvar, som utgör 40 procent av de konsumenter som spelar mycket, enligt statistik från en presskonferens Nokia höll i onsdags. Lika stor andel av spelanvändarna är under 18 år och resterande 20 procent över 35 år. De flesta mellan 18 och 35 har betydligt mer pengar att röra sig med, än kidsen. Men frågan är om man vill lägga flera tusenlappar på en telefon för det. Och PC-spelarna tycker troligen att N-Gages skärm är alltför begränsad.

En stor del av dem som kan tänka sin en N-Gage äger med stor sannolikhet en 3310 idag. Det är en målgrupp som gillar att spela, vad vore till exempel Snake utan dem?

Det är också en mycket priskänslig grupp, till skillnad från den typiske 7650-köparen. Och de vill knappast betala mer än högst 1500 för en speltelefon.

Det är helt klart spelvarumärkena som kommer att sälja N-Gage. Redan idag finns Eidos Lara Croft och Segas Sonic med i N-Gage. Electronic Arts som utvecklar sportspel samt Namcos Tekken borde vara viktiga spelare för Nokia att få med också.

Hur som helst har N-Gage god chans att blir en storsäljare, om man förutom Eidos (Lara Croft) och Sega (Sonic) också får med sig Namcos (Tekken) och Electronic Arts (sportspel). Det är helt upp till Nokia. Det är ju trots allt Nokia som står för prissättningen.