Tydligare telefoniavtal nästa år

Dolda avgifter och otydliga avtal vanliga

Priserna för mobilt bredband och surf fortsätter att gå ner. Men otydligheter mellan de hastigheter som marknadsför och dem som faktiskt levereras gör det svårare för abonnenter att veta vad det är de exakt köper. Även priserna för mobila telefonsamtal fortsätter att minska. Men även där ställer dolda kostnader till det för den som vill jämföra abonnemang.

Publicerad Senast uppdaterad

Priset för mobilt bredband till datorer via USB-modem eller liknande har minskat med hela 47 procent på ett år, mellan första kvartalet 2011 och första kvartalet 2012. Men prisminskningen ger inte hela bilden då det även förekommit temporära prisökningar, eller ändringar i vilka hastigheter eller kapacitet som ingår i priset under perioden, enligt en rapport som Post- och telestyrelsen, PTS, släppte under förra veckan. I sin rapport anser dessutom PTS att operatörerna bör ersätta ”upp-till”-hastigheten med hastigheter som faktiskt speglar vad som faktiskt levereras till kunden, då det finns stora skillnader mellan de överföringshastigheter som marknadsförs och de överföringshastigheter som levereras.

PTS arbetar nu med att ta fram nya föreskrifter och allmänna råd som ska göra det enklare för kunden som vill teckna abonnemang att förstå exakt vad den köper. Myndigheten har under arbetets gång fört dialog med marknadens aktörer och med Telekområdgivarna.

– Syftet med föreskrifterna är att göra innehållet i avtalen tydligare och mer lättillgängligt. Det berör bland annat information om avtalstiden och viktiga eventuella begränsningar, exempelvis för ip-telefoni eller tak för datatrafik, säger Anna Montelius, jurist på PTS, till Mobil.

PTS förslag går även ut på att samla avtalsvillkor i ett sammanhang.

– Oftast finns det information om abonnemang på flera olika sidor på operatörernas webbsida och vi vill att konsumenterna ska kunna hitta all information på ett ställe, säger Anna Montelius.

Det bör även ingå en inledande sida i själva avtalet  där de viktigaste punkterna i avtalet sammanställs. Planen är att föreskrifterna ska träda i kraft 2013. Föreskrifter måste operatörerna följa medan allmänna råd är rekommendationer. PTS utövar dock tillsyn över hur även dessa följs.

Även priserna för mobiltelefoni i Sverige har gått ner med 15 procent mellan första kvartalet 2011 och första kvartalet 2012, och med sammanlagt 65 procent senaste sju år. Samtidigt har öppningsavgifter för mobilsamtal ökat med 40 procent sedan 2005. Dessutom har debitering per sekund eller var tionde sekund i stort sett ersatts av minutdebitering och de flesta abonnemang har uppsägningstid. Dessa delvis dolda avgifter försvårar för den som vill kunna förutse var mobilfakturan landar på i slutet av månaden, enligt PTS. För den som ringer och sms:ar mycket (900 samtal och 350 sms per månad) är kostnaden i Sverige lägst i Norden. Men för den genomsnittliga mobilabonnenten (100 samtal och 140 sms per månad) är Sverige dyrast. I Danmark och Finland är mobiltelefoni billigare för den genomsnittliga användaren. I Danmark är bindningstiden på maximalt sex månader och i Finland är uppsägningstiden för telefonitjänster högst två veckor.