Duell om det mobila internet

Med annonser i mobilen tror Yahoo att man kan pressa priserna på datatrafik via mobiltelefonen och med tydlig passning till Google siktar man på att bli nummer ett på mobila Internet.

Publicerad Senast uppdaterad

Yahoo och Google satsar båda stort på mobila tjänster, men trots att man är relativt ense om vad användarna vill ha så har man olika sätt att nå fram till målet. På 3GSM-mässan träffade Mobil de båda jättarna. Yahoo gick på sin presskonferens på mässan till attack mot Google och jämförde bland annat sökresultat från den egna tjänsten med Googles för att bevisa sin förträfflighet.

Det som Yahoo beskriver som sin styrka är det program för mobilen där man samlar alla sina tjänster. Yahoo Go, som programmet heter lanserades i version 2 under CES-mässan i Las Vegas tidigare i år och nu gått från beta-version till gamma, alltså ett steg närmare ett färdigt program. Yahoo Go är också aktuellt i Sverige som en del i operatören Tres tjänstepaket X-series.

Både Google och Yahoo pratar om att tjänster måste utvecklas direkt för mobiltelefonen och att man ska göra det enkelt och servera användaren precis den information som behövs. Ändå gick Yahoo till hård attack mot sin konkurrent och demonstrerade brutalt skillnaderna mellan företagets olika tjänster.

- En sökning i vårt Onesearch ger kortfattade relevanta svar, men när vi använder samma sökord i Google Mobile Search får vi 210 miljoner träffar. Det visar tydligt skillnaden, säger Bruce Stewart till Mobil.

En sökning efter Cowboys ger till exempel miljoner svar hos Google medan man hos Yahoo får upp de senaste resultaten för Dallas Cowboys tillsammans med relevanta nyheter och bilder. Det handlar alltså om att räkna ut vad användaren vill veta. Hos Yahoo kan man även få lokalt anpassad information antingen genom att programmet använder telefonens inbyggda gps eller genom att man själv anger var man är. Befinner man sig till exempel i Barcelona kan man automatiskt få väderprognosen för just den staden när man går in i väderavdelningen.

Bruce Stewart arbetar inom Yahoos avdelning Connected Life, med ansvar för alla tjänster utanför den vanliga webbläsaren i datorn. Här samlas Yahoos satsningar på bredband, tv och mobiltelefon och det råder inget tvivel om att Google är främsta konkurrenten. Yahoo ska bli den främsta portalen i det mobila internet.

På Google är man inte alls lika stridslystna och Jim Holden på Google berättar att han är ganska överens med Yahoo och på Google har man inga planer på att bli den främsta mobila portalen.

- Tvärtom, vi är ingen portal. Vårt mål är att våra besökare ska stanna så kort tid som möjligt hos oss. Det betyder att vi gjort rätt, att de hittat den information de söker, säger Jim Holden när vi träffar honom under 3GSM-mässan i Barcelona.

Google är måna om att behålla känslan av uppstickare trots att företaget numera är inblandade i många olika verksamheter och har expanderat kraftigt, bland annat köpte man tidigare videosajten Youtube och lanserar ständigt nya tjänster där man kan göra allt mer på internet.

- Vi är inte stora jätten Google. Vi vaknar varje dag och är rädda, för om vi slappnar av och inte arbetar för att hela tiden förbättra för användarna så kommer de straffa oss för misslyckandet.

Både Google och Yahoo ser liknande problem med den mobila webben idag. Det är för svårt att använda och informationen är inte alltid nära till hands och lätt att överskåda. Yahoos lösning är ett program som samlar företagets olika tjänster och integreras till exempel med telefonens kamera för uppladdning av bilder till nätet.

För att övervinna steget för många att installera ett program i sin telefon har Yahoo samarbetat med operatörer och mobiltillverkare för att lägga in Yahoo Go från start. Yahoo hävdar att det gör många mobila tjänster enklare att använda och när människor gör det betalar de för datatrafiken, vilket glädjer operatörerna. Även Google jobbar tätt med tillverkare och har till exempel sin bloggtjänst Blogger i flera av Sony Ericssons kameramobiler.