Dyr musik i Sony Ericssons butik
Sony Ericsson startar en egen musikbutik tillsammans med Sony och artiststallet hos Sony/BMG. Men låtarna ska laddas ner via 3G och priset blir högt. Räkna med ungefär 40 kronor per låt.
Från den 2 oktober lanserar Sony Ericsson sin musikbutik. Den ska leverera musik från kommande artister och ösa ur de artister som Sony/BMG har i sitt stall. Lanseringen sker i samband med att de nya Walkmanmobilerna W850 och W950 lanseras och tanken är att man ska ladda ner låtarna via 3G. De ska gå att hitta i Sony Ericssons befintliga tjänst Play Now som alltså utökas från en tjänst för ringssignaler till att nu erbjuda även fullständiga låtar.
Men priset blir högt, för Sony Ericsson har inga avtal med operatörerna för att få ner överföringskostnaden i nätet.
Har ni något samarbete med operatörer för att få ner kostnaden?
- Nej, det pris som blir är 2 till 2,50 euro och till det tillkommer operatörens trafikavgift för filöverföringen, berättar Mattias Holm.
Mattias Holm kan inte ange hur stor en genomsnittlig fil är, men om vi antar att en fil är på två megabyte innebär det en kostnad per låt på ungefär 40 kronor.
- M-buzz handlar om att ge nya artister möjligheten att slå igenom, morgondagens stjärnor som ännu inte har blivit upplockade av stora skivbolag. Vi ger dem chansen de förtjänar och möjligheten att visa upp sig för en stor publik, förklarar Martin Blomkvist som är ansvarig för innehållsförvärv och partner management på Sony Ericsson.
Artister som finns på M-buzz vid lanseringen är enligt Sony Ericsson bland annat Embassy, Kish Mauve, Dirty Perfect, Fklv, Iggy, The Head Set, Bobby Kray, Anjulie, Lights och Monte*Rosa.