Ericsson kämpar inte längre

Publicerad Senast uppdaterad

Ericsson kommer lägga mindre krut på marknadsandelar när det gäller mobiltelefoner i framtiden. Det som gäller nu är at prioritera kassaflösdet mer än något annat, säger Gary Pinkham, chef för investerarrelationer på Ericsson, till Dagens Industri:

- Vi har gett alla chefer två primära mål. Det första är att förbättra kassaflöden. Det andra är-förbättrade kassaflöden.

Prognosen om en vinstgivande mobiltelefoniverksamhet under andra delen av detta år faststår dock. Och samarbetet med Sony ska skynda på det hela, är det tänkt. Att kämpa för mer marknadsandelar gör dock inte Ericsson längre.

- Nu är vi fokuserade på att sälja färre produkter med ökad lönsamhet, säger Gary Pinkham, till Reuters.

I dag har Nokia strax under 40 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner, Ericsson har 10 procent och Siemens 16 procent.