Ericsson morskar till sig

Publicerad Senast uppdaterad

Nu laddar Ericsson för att bli ett större hot mot sina konkurrenter. Bland annat med de nyligen presenterade WAP 1.2.1, bluetooth, (där Ericsson i dag är ledande), GPRS och WCDMA hoppas man att lyckan på marknaden ska vända.

WAP 1.2.1 som har pushfunktioner, vilket ska ge användaren möjlighet att göra ekonomiska transanktioner, handla över Internet, prenumerera på nyhetsbrev och så vidare, är ett dagsaktuellt led i den stora satsningen på att bryta förra årets nedåtgående trend.

- Vi vill visa att vi är ett alternativ att räkna med, säger Per Körner, produktansvarig på Ericsson för den svenska marknaden.

- Orsaken till att vi tappade marknadsandelar förra året var att vi drabbades av tekniska problem, så att lanseringen av nya produkter försenades. Men nu ska det vara löst, menar Jan Ahrenbring, marknadsdirektör på Ericsson.

Att man, bland annat med bakgrund av de senaste dagarnas presentationer av purfärska produkter, försöker knappa in på Nokia är ett faktum. Även om ingen säger det rakt ut.

- Vi uttrycker det inte på det sättet. Men självklart vill vi vara ett av de ledande företagen på den globala marknaden, både på system- och telefonsidan. Målet globalt är att vi ska ta tillbaka de andelar som vi förlorat. Och för att uppnå det måste processen för att ta fram nya produkter bli snabbare, säger Jan Ahrenbring.

Han är fullt övertygad om att konsumentmarknaden kommer att bli allt viktigare för Ericsson. 60-70 procent av produktionen riktas nu mot konsumentmarknaden. I dag utgörs 25 procent av företagets omsättning av mobiltelefoner. Förhoppningen är nu att mobiltelefonsidan ska bli större.

- Målet är att vi ska vara marknadsledande i Sverige, i slutet av året, säger Per Körner.

Att växel- och systemsidan har en så stor plats i företaget ses inte som ett problem när det gäller att göra konsumenterna medvetna om de ericssonska mobiltelefonerna.

- Jag tror snarare att det är en fördel att ha hela flödet inom ett och samma bolag, då vi internt kan göra avancerade tester, menar Per Körner.

Hur ska då Ericsson bära sig åt för att bli mer innovativa?

Att göra mer pedagogiska produkter är ett steg. Fokuset ska ändras, från ren teknik till innehåll. Det japanska I-mode är en förebild.

- Vi ska göra produkter som folk tycker att det är lätt att använda. Där har verkligen I-mode lyckats, med både enkla och smarta funktioner, säger Per Körner.

Ericsson är inte direkt kända för att satsa stort på medveten design av mobiltelefonerna. Nu ska det dock bli ändring på det.

- Vi ska målgruppsanpassa designen allt mer och vi ska ha flera modeller för olika typer av användning, menar Per Körner.

Generellt ska man, med de nya funktionerna (GPRS, bluetooth och så vidare) rikta sig till de yngre konsumenterna. Detta eftersom det är den målgrupp som snabbast tar till sig nya lösningar och som kommunicerar på ett mer (tekniskt) mångfaldigt sätt än äldre.

- Den stora utmaningen framöver, rent allmänt, är att det ska finnas tillräckligt med tjänster över nätet, så att telefonerna kan användas på det sätt som det är tänkt. Det är, till stor del, en fråga för leverantörerna av innehåll, säger Per Körner.