Över 70 miljarder kronor omsätter den mobila e-handeln 2003 i Europa, enligt en rapport av Jupiter Communications.
I dag omsätter samma handel ungefär noll kronor.
Och jämfört med Japan, där utvecklingen på m-handel ökar enormt, börjar nu Europa och USA att sacka efter rejält.
Enligt Jupters rapport är den japanska marknaden värd 400 miljoner dollar i år. USAs marknad däremot värderas till 10 miljoner dollar och Europa till 15 miljoner dollar.
Orsaken antas vara att de europeiska och amerikanska operatörerna inte har insett m-handelns potential.
Anledningar som nämns till att den japanska marknaden växer så fort är att spridningen av teknik gått hand i hand med nya tjänster och att japanska företag har hittat bättre sätt att ta betalt för sina tjänster på.
År 2004 förutspås den europeiska marknaden gå om Japan i omsättning på m-handel.
Som en jämförelse har en undersökning som nyligen gjorts i Norge om e-handel visat att det är en bråkdel av konsumenterna som inte handlar via nätet på grund av att det anses vara osäkert.
Däremot tyckte de flesta att det var alldeles för krångligt att e-handla. En kritik som kanske också m-handelsidkarna bör ta till sig.